Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 1 Oktober 2013

Naikkan Kadar Parking DI KL RM40 Sejam Untuk Kurangkan Kesesakan - Satu Lagi Idea Bangang Kerajaan.

Rakyat tak bodoh. Kamu yang bodoh. Rakyat tak bodoh. Kamu yang bodoh. Rakyat tak bodoh. Kamu yang bodoh.

Yang undi bn memang bodoh.
Yang undi bn memang suka menyusahkan orang lain.
Yang undi bn memang sakit otak.

Idea yang pelik2 + bangang2 dilontar dari hari ke hari untuk memaksa rakyat sakit ahti. Takde langsung perasaan nak jaga ahti rakyat ke nak pujuk ke nak gunakan budi bicara ke nak berlembut ke apa ke, memang takde.

Dah dipaksanya kita sakit ahti, lepas tue marah sebab kita emosi ataupun mengeluarkan kata2 kasar. 

Patut ke?

Lihat ;
Harga meletakkan kereta bandaraya Kuala Lumpur patut dinaikkan sehingga RM40 sejam dengan tujuan mengurangkan kesesakan lalulintas di dalam bandar, demikian cadangan seorang Ahli Jawatankuasa Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Khairiah Mohd Talha.
Menurut laporan laman web btimes.com.my hari ini, beliau berkata harga parkir sepatutnya dinaikkan untuk menggalakkan orang ramai meninggalkan kenderaan mereka di rumah dan menggunakan sistem pengangkutan awam untuk pergi ke tempat kerja.
Petikan dari btimes versi english. 

Yang neh ditranslate oleh MNH. Rujuk ==>  http://mynewshub.my/2013/09/30/cadangan-kadar-parkir-kereta-di-kl-rm40-sejam/

Dan macam biasa, setiap idea2 mereka, mesti mereka akan bandingkan punya dengan negara lain. Wajib sangat2. Kalau tak banding bab neh memang tak sah. Tapi bab kebajikan, bab rasuah, bab mereka mereka melayan rakyat apa seme, taknak banding. Bab yang membuatkan rakyat kena keluarkan duit jek kita bandingkan. Bab yang memberikan kebaikan kepada rakyat jangan sesekali ikut negara lain oke, jangan.


Kegampangan yang nyata.
Menurutnya, sistem itu terbukti berjaya di beberapa negara lain yang melaksanakannya.
Beliau mengambil contoh Australia dan Singapura yang mengenakan caj masing-masing RM120 DAN RM100 sejam dan Amerika Syarikat dengan caj RM130 sejam berjaya mengurangkan kesesakan trafik.

Wahai Khairiah Mohd Talha ;

Adakah ko mahu tahu kenapa di negara2 tersebut mengenakan caj parking yang mahal? Itupun kalau betul la kata2 ko tue. Pertama, ko convert duit kita kepada duit dorang. So memang la nampak mahal. Cuba ko jangan convert2 boleh tak? Boleh tak ko jangan sesekali beranggapan bahawa ko sedang memberikan idea2 tersebut kepada sekumpulan monyet2, boleh tak? Hello, tengok wajah kami neh gunakan mata ko oke, kami neh ialah MANUSIA. Bukan nya sekumpulan beruk2 yang memang tak pernah pergi sekolah dan tak faham sepatah haram pun pasal perjalanan menguruskan negara neh, oke.

Yang keduanya, cuba ko banding sekali bab pembangunan infrastructure kat negara neh. Ko sedar tak bukan semua tempat di sekitar lembah klang boleh diakses dengan bas. Itu satu. Lepas tue ko ingat seme yang parking kat KL tue orang2 yang memang duduk, tinggal, bekerja kat KL ke? Ada yang datang KL untuk buat urusan dan sebagainya, ada yang luar KL. Ko tak fikir ke bab2 macam tue pula?

Kita katakanla ada sekeluarga tue datang ke KL untuk uruskan hal anak. Orang tue pula miskin, ada la kereta sebijik untuk memudahkan pergerakkan. Dah la bajet2 nak lepas duit minyak dan makan. Alih2kan ko cadangkan agar parking di KL dikenakan charge rm40 sejam?

KESOHAIAN APAAN INI SIH?

Logik ke meh? Mana ada logik. Kalau dah parking RM40 sejam lagi la orang akan parking bersepah2. Lagi la jalan jem, ngokngek. Lagi la tak menyelesaikan masalah berbangkit. Lagi la menyusahkan. Sedangkan yang parking rm10 pun orang merunggut2. Kos sara hidup tinggi. Ini ko nak letak rm40 sejam? Nampak sangat ko neh tak pernah berkawan dengan orang2 biasa kan? Mesti standard golongan atasan je tue sebab ko pandang rm40 tue macam ko pandang 40sen.

Tolongla. 

Nak selesaikan masalah kesesakkan lalulintas neh ko upgrade jek jaringan sistem pengangkutan. Makan masa. Ya, makan masa sebab apa yang BN buat memang tak tersusun sejak mula. Jadi kena betulkan secara berperingkat. 

Lepas tue perlahan demi perlahan orang akan beralih ke pengangkutan awam. Pastikan kadar tambang dan ketepatan memenuhi jadual masa perjalanan juga diambilkira. Lepas tue jaringan pengangkutan awam mestila meluas dan meliputi semua tempat. Jangan ada yang tertinggal dan terlepas. Ko ingat memandu sendiri neh best? Memandu manual tak penat?

Jika kita boleh menggunakan kenderaan awam, duduk santai, selamat, selasa, mudah diakses, jadual perjalanan teratur dan murah, apa kita takmo gunakan pengangkutan awam? Mesti kita nak guna punya. Tapi masalahnya kita tak dapat nak guna disebabkan masalah2 di atas. So tolong la faham sama. Nak berjalan setakat 100 meter, 200 meter aku fikir ia tak la menjadi isu. Tapi agak2 la kalau dah sampai nak menapak 1,2 km untuk pergi ke LRT ke station BAS ke, itu tak melampau ke namanya? Itupun kalau jalan2 takde lampu, gelap dan sunyi, tak melampau ke? Jadi fikir2 sama apa masalah kami, amek tahu, cari punca sebelum bagi idea bodoh sebarangan lagi. Tolong la wehhh.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...