Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 18 Mei 2012

Kami Gembira Di Malaysia - Warga Bangladesh.

OOoOoOoOOoooo

Gembira ek? Seronok ek? Best ek? Suka ek?

Tahniah warga2 bangladesh di malaysia. Tahniah. Tahniah sebab ko hepi2 jek kat malaysia. Aku pun hepi2 kalau korang happy2 kat malaysia. Aku sebenarnya takde masalah pun pasal warga bangladesh bekerja kat malaysia pada awalnya. 

Pasal aku faham bahawa sesetengah industri memerlukan tenaga kerja dari warga bangladesh disebabkan tenaga tempatan tidak berminat dalam sektor tertentu. Mungkin faktor gaji. Mungkin faktor jenis pekerjaan. Mungkin juga ada sebab2 yang lain. Bab tue aku tak berapa tahu sangat.

Lagipun selain warga bangladesh datang ke malaysia untuk bekerja, warga malaysia pun ada juga yang keluar negara untuk bekerja dan mencari rezeki kan. So benda neh sebenarnya normal jek kat mana2 negara pun. Takde isu. Memang takde isu langsung kalau terkawal. Tapi masalahnya di malaysia sekarang benda neh dah tak terkawal. Luar kawalan. Sebab tue jadi isu.

Mula2 aku hepi. Tapi lama2 aku rasa tak hepi pula dengan warga bangladesh di malaysia. Mula2 kemasukan mereka kat sini terkawal. Hanya terlibat dalam beberapa sektor tertentu. Tapi lama kelamaan mereka mula membanjiri di mana2. Sektor yang mereka tak boleh masuk pun mereka ada. 

Contohnya kan sekarang di lumut. Korang percaya tak kalau aku cakap pekerja2 resort kat situ sekarang ramai warga bangladesh? Itu industri pelancongan kan? Nak tanya sejak bila bangladesh boleh melibatkan diri dalam semua jenis sektor pekerjaan di malaysia neh? Mereka ada di kfc, di station minyak, di hotel dan resort, di pasaraya sebagai cleaner, di restoran, di mana2 sahaja2. Sampaikan kalau tak jumpa warga bangladesh satu hari tak sah rasanya hidup kat malaysia neh. Oke. Itu satu hal. 

Bayangkan ek semakin ramai warga bangladesh masuk ke malaysia bukan kah itu bererti warga tempatan terpaksa berdaya saing dengan warga bangladesh dalam bidang pekerjaan? Sekarang neh kat mana2 ko pergi kalau ko tak nampak warga bangladesh memang tak sah. Percaya kah korang di KLINIK pun ada warga bangladesh? Siyes neh der.

Orang kata, rezeki ada di mana2. Asalkan ada usaha mesti boleh berjaya. Aku setuju sangat dengan perkara tersebut. Tapi kan perumpamaan tue tak sesuai langsung dengan isu persaingan antara warga tempatan dengan warga bangladesh di malaysia neh oke.

Kita bayangkan sahaja sebiji kek. Sekarang neh separuh kek untuk warga bangladesh, separuh kek lagi untuk warga tempatan. Kenapa pula kita kena berkongsi segala2nya dengan warga bangladesh neh ek? Kenapa pula warga bangladesh dibolehkan bekerja di mana2 industri di malaysia neh ek?

Aku bukan ada apa2 dendam kat warga bangladesh. Aku mengaku aku takde gak kenalan dari warga bangladesh. Kalau sekadar bercakap2 gitu2 ade lah beberapa kali. Tapi aku selalu dengar runggutan dari member2 aku mengenai mereka. 

Mereka neh oke, kita faham semakin lama bekerja sudah semestinya gaji semakin naik kan? Oke adil larh tue. Tapi kan kenapa ek contohnya setahun majikan boleh naikkan gaji bangladesh rm100 tapi kenapa bila libatkan orang melayu dia jadi rm30 jek? Ini pengalaman member aku. Boleh nampak tak wujudnya dikriminasi terhadap orang tempatan especially terhadap orang2 melayu. Kenapa ek?

Lepas tue kan, wujudnya warga bangladesh yang biadap dan kurang ajar bila dorang naik bas atau lrt. Mula2 aku fikir kes neh terpencil. Tapi rupanya ramai rakan2 aku ada pengalaman yang sama sehinggalah aku sendiri pun mengalaminya minggu lepas pada hari ahad. 

Aku naik bas. Lepas tue tiba di destinasi. Kami ramai2 turun. Ketika nak turun aku hampir dihalang oleh seorang warga bangladesh. Tah apa benda yang dia nak cepatkan pun aku tatau. Tapi aku tak bagi peluang dibuli. Aku terus pintas dan tolak dia ke kerusi sambil menjeling. Apa aku peduli. Ko jangan cari pasal dengan aku faham?

Bukanlah setiap hari pun aku naik bas tetapi biasanya kalau aku turun dari bas, rakyat malaysia tak kiralah apa2 bangsa pun memang akan turun dengan sopan. Takde masa pun depa nak pintas2 orang. Itu ikut pengalaman aku larh kan.

Tapi tah apa kejadahnya perangai sesetengah warga bangladesh aku pun tak faham. Lepas tue kalau naik bas cop tempat duduk tak hengat donia. Kalau ada orang2 tua haram depa nak bangun. Pengalaman member aku tue. Memang aku percaya bukan seme warga bangladesh berperangai buruk. Tapi kenapa ek yang selalu terserempak neh mereka2 yang berperangai buruk jek?

Itulah serba sedikit luahan ahti aku kenapa aku tak hepi dengan warga bangladesh di malaysia. Aku takmo ulas bab undi dan pati. Walaupun aku tahu memang ada. Tetapi aku fikir masalah neh lebih banyak melibatkan PATI dari Indonesia berbanding Bangladesh.

Kalau boleh larh kan, kalau boleh aku berharap sangat satu hari nanti kalau aku keluar pergi mana2 aku takan terserempak dengan warga bangladesh. Kadang2 aku sendiri pun dah naik confuse. Ini negara malaysia atau negara bangladesh sebenarnya hah?



Kaki gajet? Minat nak menang IPAD? Jom layan ekspo terbaru PIKOM

Ameno : Warga malaysia tak hepi dengan warga bangladesh di malaysia.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...