Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 11 Mei 2012

Ini kenyataan balas Rahim Noor berhubung isu Nik Aziz bapak kafir.

Dia menafikan. Dia cakap dia tak pernah gelar nik aziz bapak segala kafir. Boleh ikuti kenyataan penafian dia kat bawah neh ;



Kalau dia tak cakap ini bermaksud bahawa wartawan nst yang pandai memandai tulis statement macam tue. Kiranya me-reka2 benda yang orang tak sebut. Spesis utusan juga rupanya. Tapi versi english. Memang sampah.

Merujuk kepada artikel harakah daily ;
Menurut apa yang tertera pada NST di muka surat 6 itu, laporan itu dibuat oleh dua wartawan iaitu Rahmah Ghazali dan Lim Poh Lean.

Rahmah pula melalui Twitternya menafikan beliau membuat laporan itu dan hanya terlibat dengan laporan yang memetik kenyataan Mahfuz Omar sahaja yang terletak di hujung berita itu.

Ini bermakna tinggal dua sahaja sekarang iaitu seorang lagi wartawan atau editor kepada berita berkenaan.

Sekarang sapa yang lapor ? Kita akan cari orang tue sehingga ke lubang cacing. Jangan harap nak lari dan menyorok yek.

Merujuk kepada kenyataan rahim noor kat atas neh, dia neh pun ada juga kefahaman yang salah terhadap tuk guru. Dan aku rasa ramai kot yang salah faham. Macam neh. Setiap kenyataan ataupun kata2 yang keluar dari mulut nik aziz janganlah di anggap sebagai fatwa sebab memang bukan fatwa pun. 

Fatwa tue hanya boleh dikeluarkan oleh mereka2 yang diiktirafkan sebagai pengeluar fatwa iaitu majlis fatwa kebangsaan dan peringkat negeri. Selain dari dua badan neh, tiada sesiapa lagi yang berhak keluarkan fatwa, neh termasuklah nik aziz sekalipun. Tak layak bukan sebab tak berilmu, tak layak sebab tidak menjadi sebahagian dari mereka2 yang duduk dalam majlis fatwa. 

Benda simple macam neh sepatutnya mudah difahami. Yang memandai2 anggap setiap statement tuk guru sebagai fatwa tue buat apa? Bila sendiri dah salah faham mula larh meroyan komen bukan2. Bab tuk guru cakap wajib tue, bukanlah dia meletakkan hukum apa seme. Jangan salah faham. Bukan bermaksud kalau tak hadir berdosa dan sebaliknya. Ia khusus untuk ahli2 pas jek. 

Nik Aziz menyeru ahli2 pas agar turun bersih 3. Wajib kalau mereka nak menentang kezaliman dan kemungkaran. Bukan dia meletakkan hukum owhh turun bersih sebagai wajib, tak turun bersih sebagai haram. Itu seme tak benar. Tak betul pemahaman korang. 

Contoh paling mudah ialah time kita sekolah2 dulu kita diwajibkan pakai pakaian seragam kan? Kalau tak pakai kena marah kan sebab tak ikut peraturan. So sama juga dalam kes tuk guru neh. Bezanya, kat sekolah kena marah, manakala kes bersih, sapa pun takan marah ko kalau ko tak hadirkan diri. Simple. 

Toksah dok belit2kan otak untuk perkara mudah macam neh. Semata2 nak menyakitkan ahti diri sendiri dan memaksa diri mencari kesalahan orang buat apa? Buang masa betul larh korang neh. 

Ameno : NST semakin keUTUSANan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...