Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 13 Disember 2011

RM210juta hilang. Neh sapa pula balon duit rakyat neh woitt?


Sakitnya ahti aku membaca benda kat bawah neh. Kalau larh pokok yang menjadi pelepas kemarahan aku, nescaya pokok dah lama pupus di muka bumi neh pasal terlalu banyak skandal dan penyelewengan yang membelenggu malaysia neh. Baca bawah neh ;


Satu hal yang tidak diketahui umum, dan bukan didedah oleh Ketua Auditor ialah tentang pembinaan Jambatan Sungai Bagus, Bandar Baru Ketereh, Daerah Kemaman. Paling aneh, jambatan ini dibina atas daratan dan tidak melintasi Sungai Bagus, sebagaimana tujuan jambatan dibina.  Harga asal kontrak RM174 juta.  
Harga semasa sudah meningkat RM210 juta.  Tambahan RM70 juta untuk membentung anak Sungai Bagus mengalir di bawah jambatan!  Jambatan ini hampir siap dan tiada halangan dan larangan dari JKR yang mengawasi pembinaan. Bayaran dibuat mengikut kemajuan kerja. Usaha untuk mengalih anak Sungai Bagus ke bawah jambatan dilakukan tanpa merujuk kepada Jabatan Parit dan Sungai.  Proses tender sedang dirangka.  Nama kontraktor jambatan atas darat ini ialah: TSR Construction Sdn Bhd. Khabarnya kontraktor seorang AJK UMNO Bahagian Ulu Terengganu.

Hal neh pernah didedahkan di blog anak sungai derhaka. Search balik entry lama dia. Hal neh aku kurang info so memang tak berapa pandai nak ulas. Aku tunggu2 gak kalau2 ada sesiapa yang mahir bab pembinaan neh ulas pasal neh. Bukan apa, geng2 umno menegakkan hujah bahawa pembinaan jambatan tue relevan dan kena dengan konsep. Orang yang tak arif pasal pembinaan dan jurutera janganlah dok komplen macam bagos. So aku avoid lah komplen pasal neh. Risau gak. Komplen punya komplen last2 salah.

Tapi kalau dari hasil pembacaan teks ucapan syed hasan ali di atas tadi [dibaca di dalam dewan negara pada 7 disember] maka aku dapati bahawa ;

1. Tujuan asal pembinaan jambatan dah lari. Dulu dia cakap lain, tapi bila projek dah lulus, lain pula dia buat. 

2. Kos projek dah bertambah sebanyak 70juta. Peh. Banyak tue bhai.

3. Projek dapat pada geng2 umno. Layak? Takde masalah beb. Kadangkala kita kena faham bahawa memang ada kekawan kita neh bagus dalam buat kerja. So kalau dia umno tapi dia layak, berkebolehan, cekap, telus dan bagus, nevermind. Tapi ia jadi masalah kalau berlawanan. Isu sebenarnya ialah sudahlah geng sendiri, tak layak pula tue so orang akan bangkit pertikai. Neh jadi isu lah.

4. Bayaran telah dibuat. Tetapi bukan full sebaliknya dibuat ikut kemajuan kerja. Maknanya dorang belum siap kerja. Dalam proses. Tapi sepanjang proses pembinaan kos meningkat rm70juta. Peh. Banyak tue. <-- ulang balik.

5. Dan yang paling kelakar sekali, benda2 neh dibuat tanpa melalui dan memerlukan kelulusan. Walaupun jkr yang pantau projek neh, dorang leh slumber proceed walaupun jabatan parit dan sungai tak pernah approved usul neh. 
Why? Itu wa pun tatau. Wa pun tengah tunggu jawapan. Dan macam biasa, jawapan yang wa dan lue semua bakal terima hanya akan menghasilkan nguapan yang sangat2 panjang dan lama. Heh.

Teks ucapan penuh syed husin ali disini.

Bai.

Nota : Untuk rekod aku rasa rm174juta ialah rm147juta sebenarnya. Kalau tidak napa SHA sebut tambahan 70juta? Tapi aku tak berani nak amend teks ucapan dia. TQ.

Review HP terbaru keluaran samsung galaxy disini

Design web dan blog percuma disini.

Ameno : Songlap di malaysia lebih rendah banding dengan negara jiran beb.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...