Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 29 Mei 2011

Bir halal kini haram.. awas umat islam!!



WOW.. Aku rasa ramai dah kot minum benda neh. Aku pernah nampak dorang siap upload kat facebook dan belog masing2 lagi untuk promote bahawa benda neh halal.. kah kah kah padan muka bhai... erkk jap apasal aku ter over-over memadankan muka orang plak? Macam lah aku tak pernah makan ubat babi. Fack U lah. Heh.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, dakwaan syarikat itu bahawa kandungan alkohol cuma 0.01 peratus adalah tidak benar selepas ujian makmal mendapati kandungannya sebanyak 0.5 peratus.
Katanya, Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) bersama Majlis-Majlis Agama Islam Negeri akan bertindak menyekat penjualan minuman itu kepada umat Islam.


Aku dalam isu neh amek jalan tengah2. Nak juga aku perli kerajaan. Jual dulu, check halal haram kemudian. Tapi bila fikir2 balik kekhilafan neh maybe timbul dari kesalahan sendiri yang asyik fikir bahawa negara arab = negara islam contoh. Dalam isu neh aku tengok tindakan jaij = jabatan agama islam johor memang bijak. Walaupun bir neh dah ada cop halal dan ramai umat islam dah minum, dorang amek alternatif untuk buat juga research sendiri. Hasil pemeriksaan mereka melalui ujikaji makmal mendapati bahawa bir neh mengandungi lebih 0.5% alkohol dalam kandungannya. Dan ini sekaligus menyebabkan ia haram dari segi hukum syarak.


Selepas itu barulah mereka report JAKIM. Dengan bukti. Untuk jakim amek tindakan. Untuk jakim keluarkan larangan kepada umat islam agar jangan beli minuman ini lagi. Jakim sebelum2 neh buat apa? Kenapa dorang tak semak sendiri sedangkan itu kerja dorang? Itulah nak juga aku ketuk kerajaan. Jual dulu, check kemudian. Tidur dulu jakim, tidur, takpe. Ada je orang2 yg akan buatkan kerja korang yer. Takde sapa2 nak simbah air panas kat korang. Rilek sudey. Heh.


Kali pertama aku tengok minuman neh di pasaraya tf. Terkejut. Kenapa minuman arak neh dijual dalam kaunter halal. Owhh yer aku taktahu ia halal pun pada ketika itu. Dalam otak aku berfikir begini ;


Aku patut bawa kamera dan tangkap gambar kemudian report kat jakim sambil kutuk tf dalam belog aku.


Tapi selepas beberapa ketika baru aku tahu minuman itu halal. Wuu wooww.. yeke halal? Entah. Rupa botol itu agak sangsi. So aku tak pernah beli. Aku tengok ramai orang promote. Ye betul kebanyakkan budak2 muda bawah 25.. kesian. Budak2 neh sudah lah bebal ilmu agama. Dibebalkan pula dengan kemalasan dorang untuk menyiasat. Dibebalkan lagi dengan kemalasan jakim untuk amek tahu. Rosak muslim semalaysia dibuatnya.. hehehe.... adoii tersentuh nama jakim lagi.. sowwweeeiiii.. 


Apa2 pun memana yg promote minuman neh dalam facebook.. korang buanglah gambar2 tue.. siap bergambar dengan minuman tue lagi.. fuhhh.. waktu itu bangga waktu ini dah termalu bhai.. takpe. Take it easy. Korang taktahu. Nak buat macam mana. Cuma jangan ulangi lagi sudah lah yer.


Bacaan berita penuh disini.


Ameno : tidur lagi bagus = jakim. Heh.

Share this

0 Comment to " Bir halal kini haram.. awas umat islam!! "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...