Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 9 Februari 2021

PAS, Tegurlah PPBM Tu Kata Aktivis..

POLITIK | Aktivis PAS tegar nampaknya mula bersuara secara terbuka bagi menegur beberapa sikap pemimpin mereka yang dilihat lunak terhadap apa yang dilakukan PPBM.

Sebenarnya, sejak PN didaftarkan, PAS dilihat seolah-olah mencuci apa sahaja imej buruk yang terpalit ke atas PPBM. Tindakan-tindakan yang tak pro kepada rakyat juga tidak ditegur oleh PAS. Kerana itu ramai yang beranggapan PAS tidak menegur PPBM.

Dr Tanaka Mustafa | PAS, TEGURLAH BERSATU 
 
1) Sejak dulu, saya tidak gemar dengan title Abah, Pak Long dan Pak Ngah ni - ketika PKP 1.0. Walaupun ketika itu mood rakyat yang bukan tahik politik sangat teruja dengan gaya dan ketegasan mereka mengendali PKP, SOP dan Belanjawan Mak Cik Kiah.

2) Rata-rata rakyat memberikan title demikian, mungkin disebabkan gaya TS Muhyiddin yang dilihat fokus kepada rakyat tanpa menghiraukan kritikan para musuh politiknya. Tapi saya rasa title begitu macam over-claim, ataupun ia sengaja diviralkan oleh team saraf di belakang TS Muhyiddin.

3) Sekarang, dah tak berapa nak bunyi dah gelaran-gelaran manja tersebut. Mungkin disebabkan team saraf sudah kehabisan idea, atau kemungkinan besar rakyat sudah hilang selera atau sudah mula meluat untuk memuji mereka disebabkan banyak insiden yang dianggap flip-flop, u-turn, berkasta dll dalam pengawalan pandemik dan ekonomi rakyat.

4) Sidang-sidang pengumuman PM pun dah jadi hambar dan tak ada apa yang dapat mengujakan rakyat. Tajuk pengumuman memang gempak, tapi rakyat dah buat tak tahu dah. Kalau ditanya pembangkang, mereka akan kata ini lah balasan kepada pengkhianat.

5) Bilamana kita tegur dan kritik akan kelesuan kerajaan PN, maka beramai-ramai penyokong PN akan mengasak dengan soalan "kamu nak PH dan DAP memerintah balik ke?". Soalan begini adalah soalan untuk mengelak daripada menjawab isu sebenar kelesuan atau kehilangan rentak dalam mentadbir negara.

6) Sekarang ini PH dan DAP sedang jadi pembangkang. PN sedang jadi kerajaan, maka seluruh kerja buat PN akan dinilai oleh rakyat, dan para pengundi. Dan pola pengundi untuk PRU15 tidak akan sama dengan PRU14. Kali ini mungkin akan ada kluster pengundi termuda berumur 18-21 tahun - budak-budak WeChat, Twitter, Instagram dan TikTok akan mewarnai setiap peti undi.

7) Dengan imej yang PN cuba bawa ini, PN akan hadapi masalah besar yang title Abah, Pak Long dan Pak Ngah takkan dapat hadap. Sebenarnya UMNO nampak situasi ini, sebab itu UMNO cuba memisahkan diri daripada sentimen yang PN sedang hadapi, walaupun UMNO juga ada dalam kerajaan PN.

8 ) Manakala PAS pula seakan tidak nampak atau buat-buat tak nampak. Kebanyakannya berselindung di sebalik "No DAP, no Anwar", sehingga kecelaruan yang dibikin BERSATU tidak diambil kisah. Yes, kita mau UMNO dan BERSATU berdamai dan bersepakat untuk PRU15. Tapi tak bermakna BERSATU itu tak boleh ditegur. Tegurlah BERSATU kerana mustahil BERSATU itu maksum. 

9) Jika sentimen ini berterusan, mungkin prediction saya dulu-dulu akan jadi betul. Selepas dapat PM Atuk, kita dapat PM Abah. Selepas PM Abah, mungkin kita dapat PM Abang. Abang Non.

Sekian. - 9 Februari 2021.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...