Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 8 Februari 2021

Menteri Jaga Harga Barang Sudah Muncul Kembali.

Nurul Asyikin | Adakah kita masih mempunyai Menteri KPDNHEP? Jika ada, dimanakah beliau berada? Apakah beliau sedang lakukan? Dan kenapa beliau tidak menjawab keluhan-keluhan rakyat mengenai kenaikan harga barang?

Sebelum itu pasti ada yang bertanya. Siapakah Menteri KPDNHEP kita? 

Namanya, Dato Sri Alexander Nanta Linggi. Ahli Parlimen Kapit. Dari Sarawak.

Ahhh baru aku tahu. Mesti ada yang cakap macam tu dalam hati kan. Yer. Memang tak ramai yang tahu siapa Menteri KPDNHEP kita. Kadang-kadang aku pun terlupa.

Sebenarnya, sejak akhir bulan Disember 2020, ada trend yang harga barang-barang basah naik. Kita bukan nak salahkan peniaga. Ataupun pemborong. Kerana sekarang ni musim pandemik. Juga musim tengkujuh pada ketika itu di beberapa kawasan. Mungkin ada faktor-faktor yang kita sebagai pengguna tak tahu, yang mana akhirnya ia menyebabkan harga barang basah dan sayur-sayuran naik.

Dan pada awal bulan Februari 2021, harganya naik sampai kita telan air liur. Walaupun kita tahu tak mungkin harga ini akan naik tanpa ada sebab-sebab tertentu tetapi poket kita tak boleh berfikir macam akal kita. Poket kita bukannya unlimited. Dia limited. Dan disebabkan PKP fasa 2, ada pekerja gaji harian dan sektor tertentu tak dibenarkan bekerja.

Bila tak bekerja, duit tak ada.

Nak makan, kita kena beli.

Nak beli, harga barang mahal.

Bantuan pula, kerajaan tak bagi.

Sebab tu Menteri KPDNHEP kena turun padang, siasat dan pantau. Kita tak minta dia hukum peniaga secara melulu. Hukum peniaga tamak kita setuju. Tetapi kita pun tahu. Seperti kita, peniaga-peniaga kecil ini pun tersepit dengan pertambahan kos modal.

Berbalik kepada soalan, apakah kita masih ada Menteri KPDNHEP? Jawapannya ada. Beliau telah muncul kembali dan berkicauan mengenai harga barang di Twitternya pada satu jam lepas.

Setakat ini kat kicauan menteri tersebut ada seorang like dan ada seorang retweet. Siapa tu? Tak payah tahu la wey. Haha.

Apa yang Menteri sembang?

Dia cakap ada 2,300 pegawai KPDNHEP akan turun padang dan memantau. Yelah tu.

Dia juga cakap bermula hari ini kerajaan lancarkan Skim Harga Maksimum Musim Perayaan. Lherr harga barang dah naik sebelum 8 Februari lagi kot.

Dia juga cakap kebanyakan barang-barang dijual dibawah paras harga maksimum. 

Ok, 1,2,3 action. Macam tu je beliau bekerja. Kita pun boleh jadi Menteri rupanya. Bye-bye. - 8 Februari 2021.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...