Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 9 September 2020

Senator PKR Kantoi Plagiat Artikel Minta Maaf.

POLITIK | Senator PKR, Dr Ahmad Azam Hamzah kantoi telah memplagiat penulisan Fakhrurrazi Rashid yang pernah tersiar di portal Malaysiakini pada 27 Julai lepas.

Perkara itu didedahkan sendiri oleh penulisnya menerusi satu kenyataan yang dipetik dari Facebooknya pada Selasa.

"Seorang Senator plagiat artikel aku!

Terima kasih kepada Senator yang telah memetik artikel saya (https://m.malaysiakini.com/news/536229) sebagai ucapan perbahasan Titah Diraja pada 7 September 2020.

Tapi, adalah molek sekiranya Senator kredit saya sebagai penulis asal. Apa yang saya bimbang nanti Senator akan dituduh plagiat tulisan orang. Kalau satu dua point takpelah, tapi ini hampir 90 peratus tulisan saya.

Siapa yang kenal Senator PKR ni, maklumkanlah kepada dia. Nak jumpa minum kopi dengan saya boleh je, asal jangan plagiat tulisan orang,"
katanya dalam kenyataan itu.

Penulis juga berjaya membuktikan beberapa kandungan artikelnya dipetik dan dimasukkan dalam ucapan perbahasan di Dewan Negara.





Tangkaplayar di atas disediakan oleh penulis bagi membuktikan hujahnya.

Artikel yang diplagiat itu dimasukkan dalam teks ucapan untuk membahaskan masalah mengenai lompat parti di Malaysia.

Dalam perkembangan berkaitan, Malaysiakini melaporkan Dr Ahmad Azam Hamzah telah meminta maaf dan mengakui kesilapan dari pihaknya.

"Saya mohon maaf banyak-banyak kepada penulis atas apa yang berlaku dan saya juga bersedia untuk bertemu dengannya jika ada kelapangan.

"Saya hanya memberi arahan kepada pasukan saya untuk sediakan (teks ucapan) dengan kandungan berkait dengan topik tersebut," katanya, memetik laporan portal Malaysiakini. - 9 September 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...