Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 1 September 2020

Ini Senarai Pengarah Bumi Segar Indah.

POLITIK | Syarikat Bumi Segar menjadi sensasi selepas pendedahan Kementerian Kewangan Tengku Zafrul baru-baru ini. Syarikat itu diberitakan mendapat tender secara rundingan terus dari KPKT - Kementerian Perumahan yang mana menterinya ialah Zuraidah Kamaruddin.

Syarikat Bumi Segar mendapat tender untuk membina pusat pelupusan sampah yang baru di Kepong. Kos tender itu ialah RM170 juta. Bagaimanapun syarikat tersebut telah sub tender tersebut secara kontrak kepada WIDAD GROUP. Berita mengenai penerimaan sub-contract itu turut dilaporkan oleh beberapa portal online.


Hal itu seterusnya menimbulkan tanda tanya dikalangan rakyat memandangkan harga tender kepada Bumi Segar bernilai RM170,294,400 namun ia kemudiannya diberikan kepada WIDAD GROUP dengan harga RM120 juta.

Jika WIDAD boleh laksanakan projek pada harga RM120j kenapa serahkan pada BUMI SEGAR pada harga RM170j? Bukankah dengan serahkan kepada WIDAD kerajaan akan dapat jimatkan RM50 juta? Itu yang menyebabkan ia menjadi tanda-tanya. 

Beberapa pimpinan UMNO dan Lokman Nor Adam turut mempertikaikan perkara yang sama.

Sehingga ke hari ini tiada penjelasan yang dibuat mengenai tender tersebut melainkan Zuraidah mempertahankan dirinya tidak terlibat dalam sekali dalam urusan penyerahan tender.

Menurut kenyataan balas Zuraidah terhadap dakwaan Lim Guan Eng, Zuraidah mengesahkan Kementerian Kewangan semasa Lim adalah menterinya pada ketika itu ada mengarahkan perjumpaan dengan KPKT bagi membincangkan isu lanjutan mengenai tender.


Semakan SSM yang dilakukan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai, Tuan Fahmi Fadzil mendapati syarikat Bumi Segar mempunyai 3 pengarah dan 2 darinya adalah berketurunan cina. 

Netizens yang mengikuti pendedahan itu beranggapan nama melayu yang berada dalam profile company itu mungkin dipinjamkan bagi tujuan mendapatkan tender kerajaan. - 1 September 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...