Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 2 September 2020

57% Melayu Setuju Dengan Keputusan Mahkamah Najib Bersalah.

THE MALAYSIAN INSIGHT | Hampir enam daripada 10 pengundi Melayu setuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menetapkan Najib Razak bersalah kerana salah guna kuasa dan pengubahan wang haram, kata Merdeka Centre. 


“61% responden dalam kaji selidik ini setuju dengan keputusan mahkamah manakala 18% menjawab sebaliknya.

“Kami dapati 57% pengundi Melayu juga setuju dengan keputusan mahkamah,”
katanya dalam satu kenyataan.

Merdeka Centre menjalankan kaji selidik bermula 15 Julai hingga 10 Ogos, melibatkan 3,415 pengundi berdaftar terdiri daripada 52% Melayu, 29% Cina, 7% India, 6% Bumiputera Islam dan 6% Bumiputra bukan Islam (dari Sabah dan Sarawak).

Bekas perdana menteri itu didapati bersalah oleh mahkamah pada 28 Julai dan dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Najib yang memegang jawatan itu dari 2009 hingga 2018 dijatuhi hukuman penjara 12 tahun kerana salah guna kuasa dan 10 tahun masing-masing atas enam tuduhan pengubahan wang haram dan pecah amanah.

Hukuman yang akan dijalankan serentak itu ditangguhkan untuk proses rayuan.

Najib didakwa berhubung wang sebanyak RM42 juta dipindahkan dari dana 1Malaysia Development Berhad ke akaun peribadinya.

Beliau menafikan semua salah laku itu dan menyatakan beliau dikelirukan oleh penasihat kewangannya - iaitu ahli perniagaan dalam pelarian Jho Low. – 2 September 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...