Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 17 November 2019

#PRKTanjungPiai - Analisis Kesalahan Kempen Cybertroopers Pakatan Harapan.

ANALISIS #PRKTANJUNGPIAI| Ini adalah bahagian pertama.

Seperti yang diketahui, BN memenangi PRK Tanjung Piai dengan jumlah majoriti yang sangat besar, iaitu melebihi 15,000 undi.

Di Tanjung Piai, demografi penduduk adalah seperti berikut;

57% melayu
42% cina
1% india



Dengan majoriti besar yang diraih BN, ini bermakna undi melayu dan cina pergi kepada calon BN dan bukannya calon PH. 

Apa agaknya yang difikirkan pengundi Tanjung Piai?

Kita analisis dulu beberapa kesalahan kempen online pro Pakatan Harapan.

Yang pertama : Tiada jentera kempen online yang tersusun bagi mengatur penyampaian maklumat dan mengutip isu-isu yang berlegar di sosial media. Ini kesalahan yang paling utama. Tiada kepalanya. Tiada anak-anaknya. Tiada strategi. Tiada arah. Tiada panduan.

Yang kedua : Apabila tak punya arah, maka serangan tiada hala tuju. Apa yang mereka rasa boleh jadi isu, itulah mereka buat tajuk. Contohnya, serangan ke atas PAS. Sepatutnya serangan ke atas PAS beberapa kali dah cukuplah. Mungkin 2 atau tiga hari dah boleh cover apa yang patut. Ada point juga kritik pendirian PAS yang berubah-ubah tu tapi itu bukanlah matlamat utama pun. Namun, sesetengah dari cybertroopers PH benar-benar menjadikan isu tersebut sebagai peluru utama. Kat mana-mana sepanjang kempen komen benda tu je. Hal ini bukan salah atau tak salah, tetapi adakah hal ini akan mempengaruhi pemikiran pengundi, itu yang pentingnya. Adakah sudah melakukan dapatan di lapangan bagi memahami isu tempatan. Itu soalnya. Jika apa yang pengundi fikirkan tak sama macam apa yang kita mainkan di sosial media, ini bermakna kita guna peluru yang salah.

Yang ketiga : Suka copypaste tanpa memahami konteks terlebih dahulu. Nak tahu kenapa kita tak layan isu LPA? Sebab kita baca dan fahamkan isu. Apabila kita sendiri baca dan fahamkan isu, maka kita dah boleh nampak isu neh memang harakiri. Kau main, kau kena balik. Jadi sebagai pemain sosial media, jangan suka-suka asal nampak ada point nak serang, kau pergi hebahkan. Kau fikir kau tengah buat kerja serangan tapi sebenarnya kau bantu menjatuhkan Pakatan Harapan lagi ada. Kadang-kadang percaturan jentera kempen parti yang menguruskan isu-isu untuk disebarkan tak semestinya tepat dan tak semestinya kita kena ikut. Jika kita fikir kemenangan mereka, perlu juga kita suarakan mana salah silap dan bukannya menjadi pak turut. Sama juga seperti poster kira berapa hari si Wee tu bangun berbahas. Diingatkan, berapa hari bangun dan berbahas tau. Sedar tak PH sekarang dikritik kerana masalah kehadiran yang teruk dalam dewan. Jadi isu sebegitu kalau kau main, kau yang kena tembak balik. Mereka kata kau lupa cermin.

Yang keempat : Wee neh pernah jadi MP Tanjung Piai. Serangan tak focus pada masa dia menjadi MP apakah dia buat di Tanjung Piai. Buat kerja kah? Tak buat kerja kah? Tahu tak kenapa ini merupakan satu kelemahan? Kerana ia mengambarkan Wee neh buat kerja semasa jadi MP. Maka sebab itulah kita takde apa-apa point nak serang pasal kerja dia. Nampak tak kelemahan pemilihan isu sangat-sangat memainkan peranan. 

Yang kelima Bila tiada jentera kempen online yang tersusun secara automatiknya kita dah hilang cengkaman akan isu-isu yang dimainkan pembangkang atas talian. Kita ketinggalan terlalu banyak dari segi penyampaian maklumat dan menangkis serangan. Sebenarnya, kempen gerila tak sesuai untuk PRK. Kerana PRK ini serangan dia berpusat. Maka kita yang nak jawab pun perlu focus kepada isu-isu yang mereka sebarkan atas talian tu. Bukannya kita buat isu syok sendiri. Kena faham kedudukan. Kita neh kerajaan. Mereka tu pembangkang. Mereka buat isu, kita menjawab. Dan bukan sebaliknya. Contohnya isu Nga Kor Ming masuk masjid. Isu Hj Karmaine terlepas cakap pasal harga sawit. Isu Teresa bagi hadiah minyak sawit. Isu agihan beras. Semua neh tular tanpa jawapan balas. Bila dia tergantung, tiada penyelesaian, kita tak tahu sejauh mana dia pergi kepada pengundi dan mempengaruhi pemikiran mereka. Dan mesti ada yang fikir apasal pula kita tak boleh buat isu, ya, isu memang tak dibuat kerajaan kerana kerajaan ini dah ada kuasa. Dia tak buat isu, dia terus kepada tindakan. Macam kes LPA tu la. Kenapa buat isu kritik pasal sewa blablabla tu. Tak perlu. Jika kita dapati ada unsur salahguna kuasa, pembaziran, kita terus lapor SPRM. Bukannya tunggu lepas 3 tahun baru membising. Ingat, kerajaan ini dah bertukar pada Mei 2018. Kuasa ada ditangan kamu. Fahamkan ini.  

Yang keenam : Poster paling ilmiah ialah poster pasal harga sawit. Lepas tu konten video paling ilmiah meskipun cara penyampaian sangat membosankan ialah menjawab isu janji manifesto PH dari ARMADA. Selain itu taktahu nak sampaikan mesej apa untuk tarik pengundi. Last-last kena cari ucapan pemimpin sembang masalah ekonomi dan kemiskinan. Yang tu siapa? Anwar Ibrahim. Yang lain banyak sembang pasal isu yang mengarut. Ambil contoh, 5 dalil nak menangkan PH seperti ucapan Lim, sesuai ke jadi bahan kempen? Kicauan yang kata sokongan melayu cina kuat semasa turun kempen, sesuai ke jadi bahan kempen? Nak lawan tapi buntu idea perlawanan. Ini masalah tahu tak.

Yang ketujuh : Percaya atau tidak, poster serang Rosmah pun ada. Betul-betul ketandusan idea serangan. Poster mengenai polisi dan apa yang ingin PH buat kat Tanjung Piai tak ada. Hanya poster cari gaduh sahaja yang ada.

Yang kelapan : Serangan berbaur perkauman. Nak melebarkan sayap rasis di saat rakyat kita dah berpecah teruk. 

Undilah calon tok imam.
Undilah calon melayu. Ramaikan MP melayu di Parlimen.
Melayu je bodoh. Cina mesti pilih cina juga.

Ini apa-apa punya strategi tah. Mana boleh kita tawarkan kelebihan calon kerana dia imam, melayu, muslim. 

Kelebihan calon sepatutnya kepada manifestonya, pemikirannya, cara kerjanya. 

Jadi bila itu tak ditekankan, macam aku sebutkan di atas tadi tu, serangan tak focus kepada Wee masa dia jadi MP Tanjung Piai, Karmaine pula dijenamakan sebagai tok imam, bagaimana ini boleh appeal pengundi?

Dalam video kempen Barisan Nasional, semasa mereka temuramah pengundi, hanya 2 je yang sebut pasal DAP. Dua mamat tu mesti perjuangan mereka bangsa, agama, bangsa, agama. Haha. Yang tu, jika nak kempen rasis bolehla kot pengaruh. 

Tapi yang lain semua sebut pasal apa tahu tak?

MANIFESTO. JANJI. EKONOMI.

Faham tak?

Maksudnya, ya, kaum pun pengaruh juga tapi kan, perut lebih penting untuk dijaga. 

Maknanya, stail kempen cybertroopers PH yang asyik petik bab bangsa agama bangsa agama neh tak laku la di mata pengundi. Ini kesalahan. Kena akui. Kita dok sembang parti lawan rasis last-last sapa kempen rasis. 

Satu lagi, memainkan isu yang tak boleh naikkan sokongan.

i. Janji nak belanja UMRAH - mereka kata itu rasuah. Tapi entah bagaimana, perkara sama dilakukan oleh parti kerajaan mereka diam pula. Kat sini ATAS PAGAR kata KRITIKAN TERPILIH.

ii. Haji Wee - satu serangan peribadi yang tak membantu menambahkan undi pun.

iii. Wee bergambar dan berpeluk dengan warga emas - satu serangan peribadi yang tak menambahkan sokongan juga. Serangan ini kemudiannya dibalas dengan serangan Haji Karmaine, Mat Sabu dan beberapa pimpinan PH lain yang bersalaman dengan wanita pula. Serangan peribadi VS serangan peribadi. Apa yang dapat, buang masa bergaduh di sosmed.

iv. Wee tolak TULISAN JAWI. Tolak HUDUD. Nampak macam isu neh besar sangat pada orang melayu pembangkang. Tak. Nak tahu kenapa. Macam neh secara ringkasnya.

PH > DAP tolak hudud & jawi
BN > MCA tolak hudud & jawi (PAS sokong parti ini). Dah alang-alang perlu pilih salah tahu baik pilih yang PAS ada bersama, sebab nanti mereka boleh tunggang PAS untuk melakukan desakan dan penambahbaikan. 

Isu yang kita fikir besar, ia tak besar pada pemikiran pengundi pun.

Kalau kita tengok pula, jentera kempen BN sangat kemas dan padu. Dari segi penyampaian maklumat dan hebahan, serta pemilihan isu. Bila isu pasal tulisan jawi dan kenyataan Papa Gomo tu viral, mereka dengan pantasnya menangkis serangan. Maksudnya kat situ mereka duduk berbincang sesama kem mereka. Bagi mendapatkan jawapan balas yang terbaik untuk disebarkan. 

Hal itu, patut ditiru oleh PH pada PRK yang seterusnya jika ada. Buat masa sekarang, take time untuk recover dan muhasabah diri. Jangan sesekali salahkan pengundi. Sudah ada pemain sosial media pro PH menyalahkan pengundi tau.

Mereka lebih rela pilih penyamun. Mereka itu mereka ini. Baru setahun setengah tak boleh sabar. 60 boleh sabar pula. Ini semua komen-komen yang merendahkan hak memilih pengundi. Tak usahlah beremosi. Apabila sudah kalah, jari tu semua sila hala ke diri sendiri. Mengkaji kelemahan kita berkempen itu lebih utama daripada cari gaduh dengan pengundi. - 17 November 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...