Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 18 November 2019

Paul Yong Kembali Bertugas Sebagai EXCO, Bukti Peja Lemah, Tiada Kuasa.

POLITIK | Nampaknya tindakan Paul Yong yang kembali bertugas sebagai EXCO Perak mengundang ketidakpuasan hati dikalangan beberapa pemimpin DAP Perak.



Perkara ini dilaporkan Malaysiakini semalam. Portal itu melaporkan terdapat rakaman audio berdurasi 19 saat yang tular dimana terdapat suara pemimpin kanan DAP yang nampaknya tidak bersetuju dengan tindakan Paul kembali bertugas.


Dalam rakaman audio itu, pemimpin kanan DAP Perak berkata Paul tidak mendapat restu parti sebelum mengumumkan untuk kembali bertugas.

"Pakai baju seragam DAP, dapat gaji DAP, tetapi menganggap dirinya sebagai orang yang paling besar. Sekarang ini, ada orang boleh mengumumkan kembali bertugas dengan keputusan sendiri.

"Tidak perlu minta (izin) daripada parti. Tak ada sepatah pun perkataan kepada parti. Saya tidak mahu menyebut nama orang itu tetapi semua orang tahu,"
kata suara itu, memetik laporan Malaysiakini.


Paul bagaimanapun enggan memberikan respon terhadap isu tersebut, lapor portal itu lagi. Namun menegaskan beliau ada hak kembali bertugas kerana beliau bukannya dipecat sebaliknya bercuti secara sukarela.

Dalam perkembangan berkaitan, di laman sosial milik peguam PPBM, Hanif Khatri menempelak tindakan Paul Yong yang kembali bertugas sedangkan kes dakwaan rogol masih lagi dalam perbicaraan.

"PAUL YONG - ANDA JANGAN FIKIR TENTANG KEPENTINGAN PERIBADI, SAMPAI LUMPUHKAN KEPENTINGAN KERAJAAN NEGERI PERAK !!

Sekali lagi saya TEGASKAN ianya adalah amat TIDAK BERTANGGUNGJAWAB serta BERKEPENTINGAN SENDIRI dan BIADAB untuk PAUL YONG memikirkan bahawa beliau boleh dengan sendirinya umumkan dia kembali bertugas, sedangkan yang berkuasa di bawah sistem kerajaan berdemokrasi untuk menentukan kedudukan mana-mana ahli EXCO Kerajaan Negeri Perak, samada boleh kembali bertugas ataupun tidak adalah Menteri Besar Perak AHMAD FAIZAL AZUMU sahaja !!
 

PAUL YONG seperlunya WAJIB sedar bahawa Rakyat Malasyia yang prihatin, terutamanya Rakyat dari Negeri Perak yang terjejas dengan isu PAUL YONG ini BERHAK menuntut bahaw Kerajaan Negeri Perak dan PAUL YONG hendaklah "Cakap serupa Bikin" ataupun "Walk the Talk" dalam urusan kedaulatan undang-undang, apatah lagi dalam keadaan pengundi di Selatan Tanahair, yakni di PRK -TG PIAI baru sahaja memberi petanda daripada Rakyat seluruh negara kepada Kerajaan PAKATAN HARAPAN untuk melakukan tugasan dan tanggungjawab dengan betul dan berkepentingan umum !!
 

Hatta, saya sarankan agar Menteri Besar Perak AHMAD FAIZAL AZUMU dapat dengan serta merta memberhentikan SANDIWARA PAUL YONG yang tidak langsung berkepentingan umum, malah merupakan tindakan BIADAB yang mencabuli kuasa dan hak Menteri Besar, dengan menggantung jawatan PAUL YONG sebagai Ahli EXCO Kerajaan Negeri Perak dengan serta merta !!," katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

MB Perak lemah, PPBM ditekan

Dalam perkembangan yang sama, rata-rata respon netizens beranggapan tindakan Paul adalah bukti PPBM tiada taring di Perak dan Peja adalah MB boneka.

"Undang-undang dalam tangan DAP. Melayu PH pak turut," - Azmi Abdullah.

"Patutnya letak jawatan. MB Perak buat apa? Pecatlah," - Arif Kadir Alkatami.

"Hebat lah kerajaan baru sekarang. Kes rogol tu. Ada undang undang baru agaknya. Exco atau mp boleh cover dan boleh bertugas semula sebagai exco. Tak pernah berlaku dalam malaysia. Ini kes pertama. Yang saya paham kes rogol. Kes jenayah paksaan. Berat tu. Keputusannya doktor lah. Air main siapa dalam kemaluan perempuan itu. Itu ja. Kalau air mani kucing. Siang siang dah ada keputusan kan. Kerajaan lebih sayang mp dari parti. Sepatutnya berehat lah dulu," - Zainuddin Moosa.


"Belum disabitkan bersalah baik kerja dari makan gaji buta. Itulah dalam pemikiran MB," - Matt Salleh.

"MB Perak ni betul-betul badut. Buang zaman moden," - Mat Mat. 

"BERSATU kan ada satu je kat Perak tu. DAP treler. Kena gelek la apa lagi. Melayu PH anjing. Mana ada maruah," - Noorul.


Sebagai rekod, PPBM hanya mempunyai satu kerusi di Perak dan kedudukan Menteri Besar diserahkan kepada PPBM kerana mengikut perjanjian PRU14.

Terdahulu, terdapat spekulasi bahawa Aziz Bari dari DAP berperanan mahu menjatuhkan Peja sebagai Menteri Besar namun dinafikan oleh ADUN Tebing Tinggi itu beberapa kali.

Rakaman video mirip ADUN Tebing Tinggi itu juga tular sebelum hari pengundian PRK Tanjung Piai.

Sinar Harian melaporkan Aziz Bari tidak tahu dan tidak pernah menonton video itu.

"Video-video yang dibuat oleh orang-orang tak rasmi, yang tak tahu siapa buat ini saya tak dengar pun. Jadi jangan tanya pasal ini.

“Cuma seingat saya benda ini dah lama Disember tahun lepas atau awal tahun ini.

“Jadi benda ini bukan barulah tapi benda yang dah diulas dan saya fikir tak perlu ulas lagi,”
katanya.


Perak sebelum ini dispekulasikan mempunyai krisis dalaman dimana dakwaan wujudnya campurtangan keterlaluan DAP dalam pentadbiran kerajaan.

Hal itu bagaimanapun dinafikan Peja atau nama sebenarnya, Ahmad Faizal Azumu setiap kali ditanyakan pemberita. 

Namun, video tular yang menyaksikan pengakuan Peja kepada penyokong-penyokong Barisan Nasional semasa kempen PRK Tanjung Piai menguatkan lagi dakwaan Menteri Besar itu ditekan oleh DAP.

"Macam saya di Perak, saya seorang terkontang-kanting nak lawan dengan puak-puak DAP ini.

"Saya nak pertahankan tanah orang Melayu. Saya nak perjuangkan agama kita.

"Saya buat itu perlahan-lahan. Tapi, Alhamdulilah... kat sana (Perak) kawan-kawan Umno saya tak adalah marah saya macam ini. Kawan-kawan Umno baik dengan saya,"
katanya.


Pada awalnya Peja menyifatkan rakaman itu dipetik dari luar konteks kerana rakaman panjang adalah berdurasi lebih dari 20 minit.

Peja juga menafikan beliau bersalah kerana membuat kenyataan sedemikian. - 18 November 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...