Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 23 Ogos 2019

Tak Setuju Gojek, Setiap Tahun 4,000 Penunggang Motorsikal Maut.

Mohamad Khaled Nordin | Wajar ke perjudikan nyawa rakyat Malaysia demi memasukkan applikasi Gojek dari luar negara

Kes kematian yang melibatkan kemalangan jalanraya terutamanya untuk kategori motosikal tak pernah susut daripada angka 4,000 kes setiap tahun daripada tahun 2009 sampai 2018.

Kes kematian tertinggi yang melibatkan pengguna motosikal di jalanraya adalah pada tahun 2016 dengan kematian sebanyak 4,485. Paling terendah pula adalah pada tahun 2009 dengan jumlah sebanyak 4,067.


Parti pemerintah kerajaan terdahulu memutuskan supaya dego ride tidak diteruskan atas faktor keselamatan jalanraya.

Persoalan yang sama juga perlu ditanya kepada kerajaan sekarang. Adakah jumlah kematian jalanraya mencatatkan penurunan mendadak? Hakikatnya, jumlah kematian jalanraya yang melibatkan motosikal masih belum menunjukkan penurunan di bawah angka 4,000.
Utamakan keselamatan dulu sebelum menawarkan apa-apa pekerjaan kepada rakyat Malaysia. Kehilangan nyawa adalah kerugian besar pada negara.

Kesimpulan yang boleh ditimbulkan. Keselamatan fizikal jalanraya dan mentaliti pemanduan rakyat Malaysia masih belum cukup untuk menurunkan kadar kematian jalanraya.

Jangan perjudikan nyawa rakyat Malaysia di atas jalanraya wahai YB Syed Saddiq. Bukan semuanya ialah kawan YB yang YB boleh masukkan bekerja di dalam pejabat KBS dengan suasana berhawa dingin.
Rujukan : Jabatan Keselamatan Jalan Raya. (2019). Buku Statistik Keselamatan Jalan Raya Kemaskini 17.05.2019. Retrieved from http://www.jkjr.gov.my/ms/maklumat_keselamatan/statistik/func-startdown/139/lang,ms-my/

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...