Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 22 Ogos 2019

Kes Rogol : Paul Yong Mungkin Didakwa Esok.

POLITIK |Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam, Hal Ehwal Bukan Islam dan Kampung Baharu negeri, Paul Yong Choo Kiong, mungkin didakwa esok dibawah Seksyen 376 Kanun Keseksaaan bagi kesalahan merogol lapor portal The Malay Mail hari ini.
 


Portal itu mendakwa menerima maklumat dari sumber yang enggan dinamakan bahawa kes tersebut mungkin akan dibicarakan di mahkamah esok.


Sumber itu didakwa datang dari Pejabat Pendakwaraya Negeri.

"Saya tak boleh sahkan apa-apa pada ketika ini. Tetapi media boleh menunggu (untuk buat liputan) di mahkamah esok pagi," katanya ketika wakil wartawan itu meminta pengesahan atas satu spekulasi tersebar yang mendakwa Paul Yong akan dituduh esok pagi.

Sebelum ini Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) (Risikan/Operasi) Perak, Senior Asisten Komisioner Anuar Othman mengesahkan pihak polis telah menerima resit kertas penyiasatan daripada pihak pendakwaraya.

"Ya, kami telah menerima kertas siasatan. Tetapi saya tidak pasti apa perintah (aturan) itu. Saya perlu menyemaknya," katanya ketika dihubungi.

Terdahulu, media tempatan melaporkan seorang pembantu rumah Indonesia yang berusia 23 tahun mendakwa dirogol oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh dari DAP di rumah majikannya di Meru dan membuat laporan polis pada 8 Julai 2019.  

Paul Yong kemudiannya menafikan dakwaan tersebut dengan berkata beliau binggung dan keliru atas dakwaan tersebut namun menyerahkan kepada pihak polis bagi membersihkan namanya.

Beliau juga menafikan sekeras-kerasnya telah melakukan perbuatan rogol dan mendakwa telah menjadi mangsa fitnah. Dan bersedia membawa saksi-saksi bagi membuktikan dirinya tidak bersalah. 


Untuk rekod, sepanjang proses siasatan berjalan, dua kali kertas siasatan telah dipulangkan pendakwaraya kepada pihak polis. Awalnya dipulangkan kerana belum menerima laporan lengkap dari Jabatan Forensik.

Kali kedua pula polis berkata ia dipulangkan kerana mahu melakukan siasatan yang lebih teliti dengan mengambilkira keadilan kepada kedua-dua pihak yang terlibat.

Kertas siasatan kemudiannya diserahkan sekali lagi kepada pendakwaraya pada 19 Ogos lalu. 

Mangsa rogol kini dilaporkan berada di rumah perlindungan di satu lokasi di Malaysia dengan kawalan yang rapi bagi memastikan keselamatannya terjamin. - 22 Ogos 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...