Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 29 November 2017

Rumah Di Johor Terlalu Mahal, Ia Bukti Kegagalan Khaled Tadbir Johor Kata Amanah.

Kenyataan Media.
PERINGATAN RUMAH TERLALU MAHAL SATU TAMPARAN ATAS KEGAGALAN KHALED NORDIN MENTADBIR JOHOR

1. Baru-baru ini, Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar telah menyatakan peringatan penting kepada Kerajaan Negeri Johor untuk secara serius menyelesaikan masalah harga rumah yang terlalu mahal untuk dimiliki oleh rakyat Johor.

2. Tuanku menyebut dengan jelas "hakikatnya rumah yang dibina tidak mampu dimiliki oleh rakyat...tetapi hanya mampu lihat sahaja..", sewaktu memberikan ucapan perasmian di StarProperty.my Awards 2017.



3. Saya memandang serius gesaan yang dilontarkan Tuanku Sultan Johor yang mahukan seluruh rakyat Johor tanpa mengira bangsa, agama dan kelas pendapatan untuk memiliki rumah yang benar-benar mampu dimiliki demi kesejahteraan rakyat Johor.

4. Pastinya peringatan ini adalah satu tamparan besar kepada Kerajaan Negeri Johor yang tiada dasar perumahan yang jelas untuk memandu agenda perumahan mampu milik Negeri Johor dalam jangka masa pendek serta panjang.

5. Tambahan itu, Bank Negara Malaysia (BNM) juga telah memberi amaran keras kepada Negeri Johor atas lambakan perumahan tertinggi yang tidak terjual di Malaysia! Analisis yang dijalankan mendapati berpunca ketidakpadanan harga rumah yang ditawarkan di pasaran dengan pendapatan rakyat Johor.

6. Jelasnya, saya yakin masalah ini boleh diselesaikan dengan lebih holistik sekiranya usaha kerjasama dapat dilangsungkan oleh Kerajaan Negeri Johor dengan semua pemain-pemain pasaran hartanah seperti pelbagai pihak pemaju, persatuan bank-bank, persatuan pembeli, kerajaan tempatan dan lain-lain pihak berkepentingan.

7. Hal ini bukan perkara baharu, ramai negara maju telah laksanakan. "Multiple ways communication" adalah kunci untuk memastikan sesebuah polisi itu adil kepada semua pihak atau solusi win-win  agar agenda perumahan mampu milik di Negeri Johor dapat digalakkan dengan lebih giat.

8. Justeru, ingin saya tekankan bahawa Pakatan Harapan Negeri Johor meletakkan agenda perumahan di negeri Johor sebagai kriteria asas dalam membangunkan Negeri Johor.  Malah beberapa pelan strategik telah dirancang sebagai persiapan untuk mentadbir Negeri Johor dengan lebih baik berbanding kerajaan yang ada hari ini.

SALAHUDDIN AYUB
Timbalan Presiden
Parti Amanah Negara (Amanah)/ Pengarah Pilihan Raya
Pakatan Harapan Negeri Johor

29 November 2017

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...