Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 29 November 2017

Asiah Disiasat JAIP, Dilepaskan Dengan Bon Jaminan.

Sekumpulan Pegawai Penguatkuasa Agama dari Jabatan Agama Islam Pahang menyerbu kediaman aktivis kontroversi Asiah Binti Abd Jalil berikutan aduan yang dibuat oleh beberapa pihak sebelum ini.

Asiah sebelum ini menjadi perhatian awam berikutan mengeluarkan beberapa kenyataan yang didakwa menghina agama termasuklah mengkritik Nabi Muhammad SAW di akaun media sosialnya.


Tindakan Asiah itu turut mendapat perhatian Mufti Perlis, Asri Zainal Abidin ataupun lebih dikenali sebagai MAZA untuk memberikan pandangan berhubung kenyataan kontroversi oleh Asiah sebelum ini.

Asiah menerusi akaun facebooknya menyatakan beliau diserbu oleh sekumpulan pegawai agama kira-kira jam 11 malam semalam.

"Sekumpulan Pegawai Penguatkuasa Agama dari Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), diketuai Sharafuddin Zainal Ariffin, baru saja serbu rumah saya pada jam 11 malam tadi. Bersama waran geledah untuk menangkap saya. 

Saya disyaki melakukan jenayah syariah di bawah seksyen 11 dan 12 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah 2013 kerana 1) menghina atau menyebabkan dipandang hina Agama Islam, 2) mempersendakan ayat Al-Quran atau Hadith Saya cabar waran geledah yang defective dan penyalahgunaan prosedur siasatan oleh JAIP. 

Akhirnya Pegawai Penguatkuasa keluarkan arahan hadir membantu siasatan di pejabat JAIP jam 10 pagi esok (hari ini). Tanpa gentar saya akan jawab semua pertuduhan di Mahkamah Syariah," katanya dalam satu kenyataan. 

Asiah juga turut melaporkan yang beliau telah selesai memberikan keterangan seperti yang diminta dan dibebaskan dengan bon jaminan dengan suaminya sebagai penjamin. 

"Selepas merakam percakapan lebih kurang satu jam, saya kini selamat dan telah pulang. Saya dibebaskan dengan bon dan suami adalah sebagai penjamin. Tiada sebarang pertuduhan buat masa sekarang. Mungkin ini adalah percubaan try and error oleh agensi keagamaan," katanya di facebook.

Selain didakwa menghina Islam dan Nabi, Asiah juga menjadi tumpuan berikutan menuntut cerai kerana suaminya dianggap taksub kepada PAS sehingga mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...