Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 27 November 2017

Guru Dipenjara 2 Tahun Selepas Kantoi Guna IC Palsu - Macam Mana Warga Asing Jadi Guru Soal Netizens.

Seorang guru sekolah rendah yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Kinarasan, Ranau dikenakan denda hukuman penjara 24 bulan selepas didapati bersalah kerana menggunakan kad pengenalan palsu, lapor Borneo Post pada semalam.

Majistret Stephanie Sherron Abbie menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Asni Ismail, 39, selepas tertuduh mengaku bersalah terhadap pertuduhan yang dibacanya terhadapnya. 



Asni didakwa dibawah seksyen 25 (1) (e) Peraturan Pendaftaran Negara 1990, yang membawa hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda maksimum RM20,000, atau kedua-duanya, jika disabitkan kesalahan.
 
Asni, yang telah menjadi guru selama 12 tahun, telah ditangkap kerana menggunakan kad pengenalan palsu yang bernombor 780331-12-5186 di bawah namanya sendiri, ketika berkhidmat Sekolah Kebangsaan Kinarasan di Ranau pada 6 November lepas.


Kes Asni juga akan dirujuk ke Jabatan Imigeresen selepas selesai menjalani hukuman penjara seperti yang diperintahkan. Hukuman penjara ke atas Asni itu juga berjalan serentak dengan hari suspek ditahan polis.

Memetik laporan Borneo Post, berdasarkan fakta kes, pada 15 Jun lepas, Jabatan Pendaftaran Negara di Ranau menerima permohonan untuk mengesahkan ketulenan kad pengenalan yang bernombor 780331-12-5186 dengan nama Asni Binti Ismail.

Selepas pemeriksaan dijalankan, rekod menunjukkan kad pengenalan bernombor tersebut tidak terdapat dalam di dalam sistem komputer dan ia dirujuk kepada bahagian penyiasatan dan penguatkuasaan untuk tindakan selanjutnya.

Selepas siasatan terperinci dijalankan, didapati kad pengenalan bernombor tersebut adalah palsu dan tidak wujud.


Kes ini juga mendapat perhatian luar biasa netizens yang mempersoalkan tahap keselamatan dan saringan yang dilakukan oleh agensi kerajaan ketika menawarkan jawatan guru di sekolah rendah milik kerajaan dan kemasukan gaji bulanan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...