Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 13 November 2017

Pembelian Tanah Wisma Tuk Guru Oleh PAS Tidak Syariah Kata Husam Musa.

Oleh : Husam Musa

Bila Dato Rusli meninggal, semasa Isteri Dato Rusli dalam Eddah, PAS jumpa Isterinya dan tawarkan RM700,000 untuk beli. 

PAS bawa ADO dari pejabat Kota Bharu pergi ke rumah untuk sign borang 14A walaupun melanggar perintah pekeliling PTG Bil 5 yang menyatakan Pegawai Pejabat Tanah tidak boleh pergi ke rumah orang tukar nama orang atau tukar nama tanah. Tetapi PAS sanggup buat macamtu dan beli tanah itu.




1. Saya tidak bincang isu Wisma Tok Guru di ceramah kerana ini seakan-akan isu kepartian Amanah dan isu peribadi saya.
2. Sedangkan perjuangan kita adalah untuk rakyat jelata. (Bukan) bergaduh hal kita. Oleh kerana ditanya, saya jelaskan secara ringkas.
DATO ROSLI SERAH PEJABAT ADUN SALOR KEPADA SAYA
3. Bangunan ada dua. Satu dibina oleh Arwah Dato Rusli sewaktu menjadi Adun S46 pada tahun 1990. Pejabat itu adalah Pejabat ADUN SALOR S46.
4. Apabila saya menjadi ADUN pada 2008, Dato Rusli masuk PAS 2007, Saya berbincang dengannya. Katanya “Tak apalah, Dato (Husam) ambil kerana Dato adalah Adun Salor”.
INI PEJABAT ADUN SALOR, BUKAN PEJABAT PAS
5. Maka selama-lamanya, jika lihat Letterhead, atau signboard pejabat, itu adalah Pejabat ADUN Salor. Tidak pernah jadi Pejabat PAS Kubang Kerian, atau MTD Salor.
6. Dato Rusli secara lisan beri keizinan saya gunakan pejabat itu.
TAMBAHAN BANGUNAN DARI SUMBER SENDIRI
7. Bila saya rasakan pejabat itu sempit, pada Febuari 2009, selepas izinnya saya buat satu bangunan baru secara upahan. Barang pembinaan saya beli sendiri, kemudian upah kontraktor untuk jimatkan kos.
8. Tidak ada langsung minta derma dari Ahli PAS atau pemimpin PAS. Tidak ada jamuan laksa untuk kutip derma atau keluarkan resit untuk kutip derma. Cik Lah Exco Kelantan pun saya tak pernah minta derma, begitu juga Ahmad Yaakob, Nik Amar, Nasaruddin Singa Kelantan. Tiada yang derma.
9. Sebahagian duit pembangunan Wisma Tok Guru adalah dari sumbangan Dato Rusli kerana dulu dia pernah saman saya dan saya menang.
10. Bila saya menang saman, dia bayar pada saya. Dia derma sebahagian, saya derma sebahagian.
11. Rakan-rakan di Universiti dulu yang juga ahli usrah dan yang minta saya jadi petugas PAS, saya minta sumbangan sedikit.
12. Bukannya terima sekaligus. Sekali bayar ada yang RM5k, ada RM10k, ada RM2k. Tiada yang bayar RM200k sekaligus.
13. Alhamdulillah saya simpan semua rekod perbelanjaan itu. Saya tidak nampak nama Ahmad Yaakob, Nik Amar, Nasuruddin Singa Kelantan disitu.
14. Itu adalah pejabat ADUN Salor.
PAS BELI TANAH SEMASA ISTERI DALAM EDDAH
15. Kemudian bila Dato Rusli meninggal, semasa Isteri Dato Rusli dalam Eddah, PAS jumpa Isterinya dan tawarkan RM700,000 untuk beli.
16. PAS bawa ADO dari pejabat Kota Bharu pergi ke rumah untuk sign borang 14A walaupun melanggar perintah pekeliling PTG Bil 5 yang menyatakan Pegawai Pejabat Tanah tidak boleh pergi ke rumah orang tukar nama orang atau tukar nama tanah.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...