Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 10 Oktober 2014

Isi Kandungan Lengkap #Bajet2015.

Berikut kat bawah ialah isi kandungan bajet bagi tahun 2015 seperti yang dibentangkan oleh Najib Razak pada 10/10/2014 pada jam 4 petang di bangunan parlimen.

Baca la ;
































 













































































Analisis.

1. Walaupun BRIM dinaikkan dan diberi sebanyak 3 kali ia tak mampu mengurangkan beban kos sara hidup rakyat.

2. Walaupun kerajaan umum GST tidak akan dikenakan terhadap

PETROL
DIESEL
GAS

Tetapi bukan bermaksud ia selama2nya akan begitu. Boleh jadi tidak akan dikenakan pada ketika ini, pada masa akan datang kita tak tahu. GST ke atas barangan makanan dan perkhidmatan asas pun sama. Benda tue bukan permanent. Ia hanya tidak dikenakan ketika ini. Bukan untuk selama2nya.

3. Masalah perumahan masih gagal diselesaikan oleh kerajaan dengan adil. Skim perumahan belia limited dan longgar. Kerajaan tak tumpu pada harga rumah dan ketamakkan pemaju yang membina rumah mahal2. Bagaimana pula dengan penduduk luar bandar yang tiada rumah? Projek perumahan kat kawasan luar bandar bukan sahaja kurang bahkan di sesetengah kawasan langsung takde projek perumahan. Apa citer?

4. Kerajaan juga tak tumpu kepada permasalahan rakyat yang bergaji bawah 3k tetapi tiada rumah tanpa kira had usia dan status. Samada ibu tunggal ke bapa tunggal ke warga emas ke.. OKU ke.

5. Projek perumahan PRIMA yang diumumkan oleh kerajaan hanyalah wayang. Daftar je laju2 kat website. Sampai sekarang projek perumahan PRIMA di beberapa negeri tak jalan. Apa citer? Buat wayang lagi.

6. Projek rent to buy tidak meliputi rumah2 lelong yang terdapat banyak di pasaran tempatan. Sedangkan rumah2 lelong lagi la rendah/murah bayaran ansurans bulanan memandangkan harga rumah tue dah murah/rendah (akibat lelong dan sudah dibayar selama beberapa tahun oleh pembeli sebelumnya). Patut kerajaan tumpu pada rumah2 macam tue untuk bantu rakyat yang tertindas. Jangan biarkan agent hartanah main harga dan pelelong lobi pasaran (sengaja main2 harga masa jualan lelong). Ini mesti geng2 hartanah geng2 depa juga. Takan nak rosakkan bisnes geng sendiri. Alahai.

7. Tak dengar pun kerajaan turunkan harga kereta. Bukan itu ada dalam manifesto ka?

8. BRIM untuk anak muda dikekalkan sedangkan BRIM untuk anak muda la orang paling banyak komplain suruh mahsuhkan. Najib neh dengar tapi tatau dia dengar apa. Buat2 dengar ataupun telinga dia tue perhiasan aje? Yang sebenarnya dia mungkin pekak badak.

9. Yang banyak2 pasal perumahan tue wayang atas kertas. Yang peruntukan itu ini dan blabla tue pun semua peruntukkan atas kertas. Tak guna puji apa bagai. Buang masa. Ia hanya betul2 berjaya andaikata apa yang terbit atas kertas terlaksana atas realiti. Tapi ikut pengalaman lampau, bajet tahun neh juga macam bajet2 tahun lepas iaitu bajet macam bagus tapi apa pun takde. Sembang je lebih.

Kla.

Bai.


Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...