Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 4 Julai 2014

Gambar2 Rumah Makcik Yang Kesusahan..

Tengok neh ;


Tengok lagi ;




Apa kisahnya?

1. KSK = Kechara Soup Kitchen terima informasi mengenai satu keluarga yang berada dalam kesusahan.

2. Setelah terima laporan mereka terus melawat kawasan dan lakukan tinjauan.

3. Bawa juga sedikit bantuan makanan sebagai permulaan bantuan awal.

4. Makcik ini ialah ibu tunggal kepada 4 anak.

5. Makcik ini juga buta.

6. Ikut cerita yang aku dengar dari orang2 susah yang cuba mendapatkan bantuan dari JKM. Aku bukan nak burukkan JKM. Aku citer balik apa yang dorang citer. Kadang2 pegawai JKM perangai macam s*al ko tahu. Dorang pantang tengok rumah melayu ada peti ais dan tv. Nak2 tv LCD. Dan2 la dorang cakap keluarga neh takde la susah sangat sebab ada peti ais dan tv. Benda neh HAKIKAT. Ia berlaku pada orang yang minta bantuan dari JKM. Padahal korang fikirla. Kadang2 kita beli peti ais masa tak susah. Then dah susah takan nak campak keluar peti ais. Betul? Kadang2 tv tue orang bagi. So semata2 nak raikan lawatan dari kakitangan JKM, tv kena buang ka? Nampak tak betapa tak logiknya nak ukur orang tue MAMPU ataupun TAK MAMPU berdasarkan kepada PETI AIS dan TV semata2?

BODOH NAK MAMPOS ko tue pegawai JKM. Harap2 yang pernah buat macam tue pada orang2 yang apply bantuan JKM baca blog neh. Aku cakap ko tue BODOH nak MAMPOS tahu tak?

Baik. Berbalik kepada tajuk utama.

Baca ;

 
Jiran2 prihatin dengan kesusahan jiran2 lain. Bila mereka dapat bantuan mereka juga mengharapkan agar jiran2 yang lain yang juga susah macam mereka mendapatkan bantuan. Bagusnya.

Sejak2 aku tulis mengenai bayar zakat sendiri pada asnaf. Aku terima beberapa pertanyaan. Kat mana nak bayar zakat? Kat mana nak cari orang susah? Aku kenal tak sapa2? Nak cakap kenal memang kenal. Tapi aku cadangkan tolong la bantu yang berhampiran korang dulu. Kalau dah takde maka baru la boleh bantu yang lain2.

Antaranya kes makcik ini. Mula2 pergi disini. Dapatkan alamat dengan mesej kepada admin page KSK. Dan bayarla zakat korang kepada makcik ini. Zakat emas. Zakat harta. Zakat pendapatan. Zakat fitrah pun boleh. Kumpul banyak2 dari kalangan jiran, sedara mara, adik beradik dan dah cukup satu amount yang sepatutnya, bayar terus.

Ingatlah. Kita boleh patahkan karenah biokrasi kalau kita usaha lebih sikit untuk mendekati golongan yang susah dan tertindas. Kerajaan memang tidak jujur. Kita tahu. Tetapi tak guna setakat ambil tahu semata2. Kena ada usaha untuk memastikan ketidakjujuran kerajaan dibayar balik dengan cara kita menjadi lebih prihatin dengan mengurangkan peluang2 untuk membolehkan kerajaan songlap duit rakyat. Salah satu contohnya, dekati asnaf yang layak terima zakat dan salurkan terus zakat korang kepada yang layak.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...