Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 13 April 2014

$60 juta Bina Rumah Panda - Diplomasi Panda Gagal Dek #MH370.

Malaysia dikatakan telah membelanjakan $60 juta untuk membina kediaman panda 2 ekor tue. Si Najib dan si Rosmah (nama yang aku bagi). Simbol $ digunakan. Bukannya simbol RM = Ringgit Malaysia.

Betul kah perkara ini?

Kerajaan perlu tampil ke depan untuk menjawab persoalan.

Lihat ;




New York Times menulis ;

1. Diplomasi panda antara China - Malaysia gagal dek ketegangan yang wujud angkara insiden #MH370.

2. Panda2 itu sepatutnya dihantar pada bulan April ini. Dan dijadualkan tiba di negara pada 16 April 2014.

3. Namun ia terpaksa ditangguhkan dek insiden #MH370 yang masih memberikan kesan mendalam kepada ahli keluarga penumpang China.

The South China Morning Post reports that the pandas, Feng Yi and Fu Wa, will remain in their Sichuan Province abode, at least for the near future. The Chinese Embassy in Kuala Lumpur said the decision to postpone the transfer was made out of respect for the families of the passengers on the missing plane, which carried more than 150 Chinese citizens.

4. Yang amat membingungkan aku ialah dalam artikel yang sama turut dinyatakan pembinaan kediaman panda mencecah hingga $60juta banyaknya.

Dan ini..

WOW..

Sungguh pun panda2 itu tidak akan datang ke Malaysia dalam masa terdekat ataupun selama-lamanya namun kos $60 juta ini macam mana?

LEBUR?

LEBUR?

LEBUR?

Ingat ek, kos maintainance. Seliaan supaya keadaan dia berjaga sehingga tunggu ketibaan panda ataupun seliaan semata2 seliaan supaya apa yang dibina ini tidak rosak ataupun tiada seliaan langsung dan biar ia rosak terus.

Boleh kah kita berbangga dan rasa suka ahti sekalipun panda2 itu ditangguhkan kehadirannya ke Malaysia? Kita sudah berhabis banyak untuk merealisasikan perkara ini. Samada ia diteruskan ataupun dihentikan suka tak suka kita dah rugi banyak.

Dan, apa? Orang2 UMNO kata ia dibiayai oleh syarikat2 korporat dan swasta. Dana untuk memasukkan panda ke dalam negara.

BODOH NAK MAMPOS ke orang2 UMNO neh?

Sekali lagi aku tanya. BODOH NAK MAMPOS kah kamu wahai penyokong2 UMNO?

SYarikat swasta mana yang nak habiskan jutaan ringgit bina kediaman panda?

Syarikat swasta mana yang nak buang jutaan ringgit tanpa mengharapkan pulangan?

Ye, kamu BODOH. Saya tahu, kita semua tahu. Tetapi tak perlu la setiap kali pun paparkan KEBODOHAN abadi korang kat dunia. Cukupla sendiri2 tahu sudahla. Bukan dosa pun sembunyikan KEBODOHAN diri. Tapi memang mengundang musibah juga kalau korang memaparkan KEBODOHAN di public.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH

Apa pun di ulangi sekali lagi, persoalan aku. Apa benar kos membina kediaman panda 2 ekor tue mencecah sehingga $60juta banyaknya? Menteri, tolongla jawab. Aku nak sakit ahti kalau betul.

KAH KAH KAH

Rujukan : sini

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...