Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 15 Mei 2013

Penjelasan GIANT mengenai GST.

Ready To Eat?

Ada ke kat GIANT tue? Sorry. Aku selalu gak pergi GIANT. Ada la beli benda2 tertentu. Tapi aku tak perasan apa yang dimaksudkan sebagai READY TO EAT tue.

Sekarang tengok dulu gambar kat bawah neh hah ;



Penjelasan GIANT pula ;


[ANNOUNCEMENT]

Recently we have received many complaints by follow the circulating photo image of our RTE(Ready To Eat) department notice with charge for the 6% "GOVERMENT TAX". The explanation below might be useful in clarifying the matter.

GOVERMENT TAX:- is a legislated tax at 6% (effective from January 2011) imposed under the Service Tax Act 1975. This is imposed by businesses in the hospitality industry (eg. Restaurant & Snack Bar) under license by the Customs department. The Service Tax license with the name, address and the license number is to be displayed prominently in the license premises. The Service Tax collected by the business is paid to the government once every two months.

Thanks!

Maksudnya?

Secara tak langsung GIANT mengesahkan bahawa notis di atas [gambar] tersebut adalah benar. Cuma cukai itu dikenakan terhadap READY TO EAT Department. Yang neh aku tak faham. Adakah maksudnya apa jenis restoran yang berada dalam GIANT akan dikenakan cukai ini?

Kalau begitu bukan la GIANT yang kena keluarkan notis, restoran2 tersebut la kena keluarkan notis di hadapan pintu masuk since depa menyewa je kat premis GIANT tue hah.

Jadi kemungkinan besar benda neh kat department yang jual roti2, yang jual ayam, jual sushi dan blablaba tue. Kemungkinan besar kat situ kalau korang beli korang kena bayar TAX. Aku kena pergi GIANT untuk pastikan benda neh. Pasal GIANT sendiri seolah2 dah keluarkan statement membenarkan perkara di atas.

Kepala bana apa beli makanan kat GIANT pun kena cukai.

Hadoi.

Penjelasan GIANT pula kenapa cukai itu dikenakan ke atas para pelanggan ;

GST neh diperkenalkan pada tahun 2011. Sah2 la kelulusan oleh BN. Itu satu. Ia dilaksanakan di bawah akta cukai perkhidmatan 1975 blablabla.. Akta ini selalunya ada dalam industri perkhidmatan, restoran dan berkaitan. Aku ingat makanan segera pun tertakluk kat akta neh kot. Akta ini di bawah pengurusan jabatan kastam. 2 bulan sekali mereka kena bayar cukai yang terkumpul kat kerajaan. 

Pendapat aku.

Apa yang kerajaan buat ialah memperluaskan kutipan cukai. Ya, cukai ini dah wujud. Dalam lama wujud. Cuma bukan begitu meluas dan menyeluruh. Ada beza antara dah lama wujud dengan memperluaskan kutipan cukai. Yang neh tolong masing2 faham.

Aku petik kata2 yang komen di wall GIANT ;

Wong Huang Yang so just dont eat in giant....go eat outside where they dont charge 6%

Correct. Jangan makan kat GIANT dah. P makan kat tempat lain sudah.
KAH KAH KAH     

Updated ;

Pihak Giant mengesahkan gambar di atas tulen, mereka dah reply pertanyaan aku. Harap maklum.  

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...