Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 25 April 2013

SPR Report Polis Ke Atas Blogger MILOSUAM.

Kerana upload gambar kertas undi. Gambar tue went viral kat facebook selepas di upload oleh pemuda pas mana tah. Then blogger milosuam highlightkan info yang diterima dalam blog. Ada info tambahan disitu.

Rujukan : http://milosuam.blogspot.com/2013/04/anggota-polis-sudah-mula-mengundi-hari.html


Dua laporan polis telah dibuat terhadap seorang pengendali blog kerana menyiarkan fitnah kononnya pasukan keselamatan sudah memulakan proses undi pos. Menurut Penolong Urus Setia Ketua Polis Negara, ACP Ramli Mohamed Yoosuf, laporan polis itu masing-masing dibuat pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya, SPR dan PDRM.
Tambah beliau, laporan polis dibuat di Balai Polis Jalan Tun Razak dan Putrajaya.
Pengendali blog itu katanya bukan sahaja memberi maklumat palsu malah turut memuatnaik borang pengundian. Jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga dua tahun, denda atau kedua-duanya.
Rujukan :  http://www.tv3.com.my/beritatv3/berita_terkini/Pengendali_Blog_Bakal_Disiasat_Berhubung_Undi_Pos.html

Nak penjarakan orang sebab upload gambar kertas undi. Tidak kah itu pelik? First of all siapa tahu upload gambar kertas undi itu satu kesalahan? Aku tatau. Maaflah kalau ada sesiapa nak marah aku macam neh..

Hello apsal ko tak baca syarat2 sebelum mengundi pos tue.. 

Owhh ek? Ada ek? Aku tatau sebab jentera penerangan SPR sibuk citer benda lain jek. Bukan kah itu kerja SPR untuk BAGITAU KEPADA PUBLIC apakah syarat2 yang PENGUNDI dan orang awam perlu patuhi? 

Kalau ia adalah tanggungjawab sendiri maka takde la papan tanda

SILA BUANG SAMPAH DISINI

TANDAS NAJIB [PONDAN]

DILARANG PIJAK SHAHRIZAT [LEMBU]

Itu ialah tanggungjawab SPR untuk sentiasa WAR2KAN peraturan yang perlu kami patuhi. Dan sepatutnya dalam setiap UNDI POS yang diposkan kepada pengundi2 pos haruslah dikepilkan dengan kertas peraturan. SILA BACA INI SEBELUM MELAKUKAN SEBARANG PENGUNDIAN/TANDA KERTAS UNDI.

Sekarang neh ada tak benda tue? Kalau ada anggap je la si pengupload tue yang salah sebab abaikan tuntutan SPR. Kalau takde, takan nak blame rakyat?

Rakyat keliru oke.

Ini kerana KOSMO sendiri cakap undi pos digantikan dengan pengundian awal. 

Lihat bawah neh sendiri oi ;


  

Rujukan :  http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0411&pub=Kosmo&sec=Pilihan_Raya&pg=pr_16.htm#ixzz2RGwGqB9I

Lihat ini juga : http://amenoworld.blogspot.com/2013/04/kertas-undi-untuk-petugas-media-mula-di.html    

Sudah la tiada calitan yang menandakan dia telah melakukan undi. Kita faham sangat SPR ada maklumkan jumlah pengundi pos. Ringkasan bagi memudahkan kita semua faham.

SPR ada mencatatkan jumlah pengundi POS yang berdaftar. Jadi ;

Jumlah pengundi pos berdaftar = jumlah pengundi pos yang telah melakukan pengundian = boleh disemak oleh sesiapa saja jika kita analisis jumlah kiraan undi selepas keseluruhan proses pengundian berakhir.

Ini kita faham. Tetapi sejauh mana pengundi2 yang telah mengundi melalui pos ini tidak akan melakukan pengundian lagi? Tiada calitan kan? Lagipun calitan hanya bertahan selama 3 hari jek. Jadi kita confuse dan keliru sebab ia boleh dimanipulasikan. Adakah sesiapa menuduh SPR sedang melakukan penipuan disini? No. Kita kata ia boleh dimanipulasikan. Itu saja. Boleh dimanipulasikan.

Dan yang kita bertambah2 pelik lagi, akhbar arus perdana yang memberikan input yang salah kepada rakyat marhaen. Tetapi kenapa pula rakyat yang dipersalahkan? Bukan kah itu tanggungjawab SPR untuk betulkan apa yang KOSMO terbitkan? Siapa yang baca apa yang KOSMO paparkan apa memikirkan owhh pengundian awal akan dilakukan pada 30 april. Bukan kah sepatutnya SPR sendiri memaklumkan begini kepada press bahawa ;

Pengundian pos akan bermula sebaik saja kita poskan kertas undi kepada pengundi2 pos yang berdaftar, 

pengundian awal pada 30 april, 

pengundian di station undi pula ialah 5 mei

Bukan begitu caranya wahai SPR?

BUKAN KAH SEPATUTNYA ADA 3 JENIS PENGUNDIAN yang DIMAKLUMKAN KEPADA RAKYAT? 

Tapi hanya 2 jenis proses pengundian je dimaklumkan. Jadi kenapa nak marah bila ada rakan2 dari PR bertanya? I don't get it SPR. Kemon la. Jangan ugut orang dengan polis oke. Jika dia lakukan kesalahan then you come clean. 

Lagipun kita ada asas yang jelas untuk salah faham sebab ia dilaporkan oleh berita arus perdana, sumber kita mendapatkan maklumat. SPR patut report polis ke atas KOSMO kerana sebarkan statement palsu, bukan kepada blogger pakatan rakyat. Terima kasih.  

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...