Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 14 Februari 2012

Apa kaitan web Israel neh dengan Malaysia?

Tatau lah aku. Bahasa pun bahasa yang aku tak faham. Macam mana aku nak tahu benda neh apa ke apa.. hasil translate pun aku cuma dapat faham sikit2. Sudah tentu ia tak gambarkan keadaan yang sebenar kalau faham pun sikit2 kan? 

Lihat bawah neh ;





Okey neh ada dua keratan screen yang aku amek dari web tersebut. Link nya disini. Klik sendiri kalau nak tengok apa2 ke. Aku pun tak pasti web tue memang sah milik israel atau apa sapa2 yang pandai check boleh check untuk sahihkan yang tue. Cuba aku nampak dia tulis gov di alamat dia so maybe lah benda neh di bawah kerajaan israel.

Merujuk kepada printscreen di atas neh beberapa persepsi timbul dalam otak aku ;

1. Israel menulis tentang sejarah perdagangan malaysia dan indonesia dengan israel. Agak ringkas tapi aku rasa dia telah masukkan point2 yang perlu diketahui.

2. Israel ada mengecam [atau menulis dengan persepsi tidak baik] mahathir.

3. Israel menulis bahawa malaysia tidak menghalang perdagangan dengan israel meskipun mahathir kuat menentang israel. [israel menganggap ia sebagai menentang israel walhal mahathir dipercayai menentang kezaliman israel ke atas rakyat palestine]. Perdagangan dengan israel dibenarkan dalam perundangan malaysia itu sendiri.

4. Israel juga menulis bahawa jika syarikat malaysia mahu mengimport product dari israel mereka perlu dapatkan kebenaran dari kerajaan. Berupa lesen. Alah macam yang kita dah dedahkan sebelum neh.

5. Israel menganggap syarikat2 yang diberikan lesen import di malaysia adalah sangat sedikit. 

6. Visa perniagaan yang dikeluarkan ke atas rakyat israel juga amat jarang berlaku. Ada tetapi jarang. Israel neh macam komplain lah. Senang cakap.

7. Israel juga menulis bahawa syarikat2 di malaysia tidak suka jika kerajaan tahu mereka menjalankan hubungan perniagaan dengan israel. Maknanya benda neh kena rahsia arh. Gila kot pemikiran syarikat neh. Dah lesen import pun apply dari kerajaan.. macam mana pula kerajaan boleh tidak tahu. Bengong!

Itu seme stastistik dan ulasan yang berakhir pada tahun 2002. Rasanya zaman mahathir lain zaman najib lain kan? Israel, dont worry lah. Aku percaya hubungan malaysia dan israel kini lebih erat berbanding zaman mahathir. Betul tak?

kah kah kah

Kalau rajin baca dan fahamkan sendiri. Apa yang aku fahamkan neh pun hasil google translate beb.

Ameno : Perdagangan malaysia - israel, memang dibenarkan dalam undang2 negara kata website israel.. urmm

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...