Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 31 Ogos 2011

Isu hajjah sitt - Orang politik diam lebih baik.

Isu hajjah sitt neh dah mula memasuki ruang dimensi politik. Dan macam biasa bila politik mula menyemak maka tunding menunding akan berlaku. 99.9% ahli politik memang begitu. BN begitu. PR pun begitu. Dan begitulah pemikiran ahli politik. Mereka fikir mereka politician maka berpolitik itu tak pelik. Yang pelik bila rakyat mengharap agar mereka tidak berpolitik sedangkan memang bidang kerja mereka berpolitik.Tapi yang sebenarnya ahli politik sendiri pun tak faham apa itu politik. Contoh ;

Islam = ada politik

Islam = ada hiburan

Islam = ada kehidupan

Islam = amal ibadat

Tapi bukan politik ;

Politik = ada hiburan

Politik = ada amal ibadat

dan blablablabla..

Bukan begitu beb. Jangan mencabangkan politik sebagaimana korang mencabangkan islam. Politik is politik. Politik berkaitan dengan pentadbiran negara. Isu murtad neh menjadi masalah serius sebab tiada perundangan tegas untuk membanteras mereka. Ini memang ada kaitan dengan politik.

Jika ini isu yang dipersoalkan, memang baik. Tapi kalau yang dipersoalkan ialah kenapa bila ada orang murtad tapi dihalang2 pula? Macam mana kalau isu neh yang dimainkan oleh ahli politik? Pernah fikir? Sebab itu jika anda ahli politik, lebih baik berambos jauh2. Isu neh tidak patut memasuki dimensi politik. Tak kiralah side BN or PR, TV1 sampai ke astro, jangan melibatkan politik dalam isu neh. 


Sebab itu aku kurang setuju bila umno pongpang menyalahkan dap dalam isu group murtad melalui tv1. Dalam masa yang sama adalah amat mustahil untuk aku mempercayai dap tidak menyukai agenda permurtadan umat islam. Bercakap berdasarkan akal realiti melalui fahaman islam, pemikiran aku neh pemikiran yang normal.


Adalah lumrah jika orang2 bukan islam tidak menerima hujah2 islam. Tetapi belum tentu mereka tidak menghormati fahaman islam. Mereka mungkin rasa owh bagus ada yang murtad tapi belum tentu mereka terlibat dalam gerak kerja murtad. Maksud aku disini belum lagi dapat dibuktikan secara fakta bahawa dap secara majoritinya terlibat dalam agenda memurtadkan umat islam.


Mungkin wujud gerakan murtad yang menyokong agenda dap, tetapi belum tentu agenda kumpulan murtad itu mewakili agenda dap juga. Akan tetapi tidak pula aku menyebelahi mana2 pihak dalam isu neh. Paksi aku dalam isu akidah cuma satu iaitu islam.

Sekarang fahami isu neh dari awal. Dari awal supaya korang faham.

1. Segala group murtad yang wujud di facebook neh ialah atas kapasiti individu tertentu.

2. Individu2 neh boleh memiliki fahaman politik yang berbeza. Ada pro pembangkang, ada pro kerajaan.

3. Individu2 neh juga boleh geng2 dengan marina mahathir ataupun tony pua. Ikut atas kawan masing2.

4. Tak hairan kalau ada geng2 dari murtad tue support bersih sebab mereka menyokong agenda bersih. Menyokong agenda bersih belum tentu menyokong pakatan rakyat tetapi menyokong pakatan rakyat selalunya memang akan sokong bersih.

5. Dalam masa yang sama, juga tak hairan kalau ada geng2 dari situ yang cenderung berpihak kepada kerajaan.

6. Dan juga tak pelik kalau geng2 murtad neh bullshit kan semua parti politik.

7. Juga tak pelik kalau ada geng2 murtad neh minta tolong ahli2 politik untuk bersuara bagi pihak mereka.

8. Kalau ada ahli politik yang membela mereka, maka selayaknya kita maki. Jangan kita bagi can. Buat masa sekarang belum ada, tapi kalau ada kita boleh sediakan peluru maki hamun sebab menyemak dalam isu neh. Nak berpolitik, ko politik, kalau ko bersuara menyemak dalam isu neh, kena pijak sampai mampos baik belajar redha.

Macam dah aku pernah tulis dulu, lue [hajjah sitt] nak murtad, itu lue punya pasal, tapi apsal bila lue murtad lue mesti ketuk islam? Apsal lue mesti bina open group di facebook? Apasal lue mesti raih perhatian? Lue cari attention kan? So bila lue dah dapat attention yang lue nak, maka lue redha larh kalau kena cekik sampai mampos sebab itu lue yang cari pasal ma.

Bukan wa kacau lue. Bukan wa siasat diri lue dalam2 sampai wa tahu lue murtad. Tapi lue sendiri kecoh satu dunia sampai maki hamun islam dan isytihar perang. Lue yang kacau orang islam ma. Cuba lue diam2. Neh lue nak kecoh bagai nak rak pasai pa?

Lue gay ka, murtad ka,  berzina ka, main atas bawah ka, lue punya pasal. Lue tak perlu buat case di media online ;

Saya murtad, saya hina islam, saya maki Nabi saw, saya hina Allah swt dan saya ok.

Kepala hotak kau !

Menghormati agama orang lain ialah sifat perikemanusiaan. Ko [hajjah sitt] kena faham sensitiviti agama disini. Ko boleh je cakap ko nak murtad, tapi apa pasal ko mesti kutuk islam dan segala bagai? Aku tak berapa nak peduli sangat kalau ko murtad dan ko duduk diam2, asal ko tak kacau or hasut orang tapi aku tak suka bila ko dah murtad lalu ko hina islam bagai rak then pongpang2 cakap ko membela murtad. 

Walaupun kecil tapi aku percaya ada gak kot orang yang terpengaruh dengan ko neh. Pengakuan murtad dan hinaan ko kepada islam dengan membawa ajaran yang jelas serong dan memutarbelitkan hadith neh sebenarnya menyebabkan kekeliruan dan boleh menghadirkan salahfaham besar.

Sebab itu ko mesti faham kenapa ko harus diperangi. Ko fikirkan diri ko seekor ular. Kalau ko duduk diam2 di tempat ko dan tak patuk orang, ko fikir manusia akan bunuh ular tue? Asalkan ko ular yang bersembunyi dan tak kacau orang, sudah tentu tiada mana2 manusia pun akan kacau ko. Tapi bila ko tiba2 muncul depan orang dan kerja nak mematuk je, of course memang lumrah manusia akan defend diri dia sendiri ma daripada mampos dipatuk. 

Sama gak macam kes kemurtadan ko. Ko dah murtad, duduk diam2 sudah larh. Atasi larh masalah ko sendiri. Apa pasal mesti ko pongpang hina islam dan segala bagai then cakap hak ko untuk bersuara di tindas. Waklue. 

Babi anakharamjadah sial muka hodoh nak mampos. <-- Ini maki bhai. Bukan hak bersuara.

Saya murtad, dan saya nak keluar dari islam tapi macam mana.. <-- Ini baru kebebasan bersuara.

Walaupun ko mungkin akan dimaki dan macam2, tapi at least ko tak hina islam dan menyakitkan ahti orang. Dalam 1000 orang yang baca hanya ada 2 je yang maki hamun ko, selebihnya akan mendoakan ko diberikan hidayah dan cuba cari ruang untuk selamatkan akidah ko.

Cuba larh tukar sikit kaedah perjuangan ke arah murtad secara sah ko tue. Aku bukan penyokong murtad, jangan salah faham. Aku cuma menyokong ko untuk memperjuangan misi ko ikut cara yang betul. Walaupun murtad neh ialah perkara yang tak betul. Tapi bagi aku umat islam tak perlukan geng2 macam ko. 

What? Ko nak murtad? Okey fine, sila berambos. Bagi aku umat islam tak perlu ramai. Apa yang diperlukan ialah kesefahaman atas akidah yang satu. Kuantiti bukan ukuran. Kecil tapi teguh adalah lebih baik daripada ramai tapi berpecahbelah. Buat apa nak simpan orang munafiq? Buat apa nak simpan orang yang dah tiada islam di ahti nya?

Orang munafiq neh cuma akan menyusahkan perjuangan kita je. Dah terang2 dia tunjuk, maka biarlah dia berambos. Cara mana kerajaan nak hukum itu kerajaan punya pasal. Undang2 bukan aku yang punya. Tapi cara mana ahli politik nak mempolitikkan isu neh adalah concern aku. Aku akan perhatikan. Sekian.

Ameno : Report gereja-jais akan selesai akhir bulan 9. Lambat gile pr buat kerja. Agaknya file case kena naik tingkat setinggi klcc kot. Heh

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...