Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 29 Disember 2020

Sanusi Nak Pantau Sendiri, Saifuddin Kata Mana Ada Pembalakan Terkawal!

POLITIK | Ahli Parlimen Kulim - Bandar Baharu, Datuk Seri Saifuddin Nasution menyanggah kenyataan Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor yang berkata kegiatan pembalakan di luar kawasan Hutan Simpan Ulu Muda terkawal dan tidak menjejaskan kawasan tadahan air yang menjadi sumber bekalan bagi Kedah, Perlis dan Pulau Pinang.

Kata Saifuddin, amat mustahil untuk mengawal pembalakan tanpa menjejaskan alam sekitar.

"Berita 28 dis 2020 tentang pembalakan di ulu muda Kedah amat mengejutkan.

Seluas 25,000 hektar telah diluluskan. Lesen tebang balak pun telah dikeluarkan oleh kerajaan Kedah.

MB sanusi masuk tinjau kawasan pembalakan ahad lepas dan katanya kpd media “.. aktiviti membalak terkawal dan tidak jejas kawasan tadahan air”

Kalau dah namanya membalak .. hutan ditebang, tanah terdedah, aliran air bawah tanah bertambah, sungai jadi cetek. Alam jadi musnah, muka bumi terganggu.

Saya saksikan sendiri apabila hutan simpan di kawasan Parlimen Kulim Bandar Baharu diberi lesen balak. 

Kesannya banyak kampung alami banjir biarpun hujan 45 minit ! Sehingga sekarang penduduk tinggal dalam kebimbangan dek masalah banjir.

Masih percaya .. kalimah membalak yang terkawal?," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Saifuddin turut menafikan dakwaan kononnya beliau membiarkan pembalakan di Kedah sewaktu Pakatan Harapan menjadi kerajaan pusat dan negeri.

Menurut Saifuddin sebaik sahaja memenangi PRU14, beliau melakukan pelbagai cara untuk membatalkan pembalakan di Kampung Sungai Tengas.

"Posting terbaru saya darihal pembalakan di Ulu Muda mengundang pelbagai reaksi. Lari tajuk paling top  

Maki hamun pula akibat tak mampu berhujah dgn fakta.
Paling banyak disebut kerajaan tak boleh batal sebab nanti pembalak saman!

Teringat saya 2 minggu selepas PRU14 penduduk kampung Sg. Tengas dalam kawasan saya mengadu jentera berat pembalak dah cerahkan hutan buka jalan.

Hutan simpan di situ punca air kegunaan harian penduduk kampung.

Saya turun berdialog dengan JK bertindak KG. Sg. Tengas.

Mengenalpasti punca dan merangka plan bertindak.

Sementara itu pembalak terus keluarkan kayu. Penduduk semakin resah. 

Pertama, saya bawa dalam mesyuarat kabinet dan KSN Tan Sri Ali Hamsa diarah hubungi kerajaan negeri menyampaikan duduk perkara masalah itu.

Kedua, saya utus surat kepada MB Mukhriz.

Ketiga, memo penduduk KG. Sg. Tengas kepada kjaan negeri dengan hujah tersusun kesan dan akibat membalak kepada kehidupan penduduk.

Hasilnya .. pembalakan dihentikan di kawasan terbabit. Penduduk kampung gembira dan bersyukur. Hutan pun selamat," katanya.

Dalam laporan portal Awani, MB Sanusi sendiri jelaskan beliau akan memantau kawasan pembalakan bagi memastikan segalanya mengikut peraturan.

Bagaimanapun kenyataan tersebut sebenarnya tidak cukup menyakinkan. Bagaimana mungkin MB ada masa nak memantau dan menjaga kawasan pembalakan sendiri. Menteri Besar ada banyak kerja dan urusan lain. Kenyataan ini akan memakan dirinya semula pada masa-masa akan datang. Tunggu dan lihat. - 29 Disember 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...