Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 14 September 2019

"Kerana Ada Yang 'Tak Faham Bahasa'," - Penjelasan Papan Larangan Parking Tulisan Cina Dan Tamil Di Pangsa Batu Lancang.

SOSMED|“Kerana ada yang tidak faham bahasa (abaikan larangan), itulah respon yang diterima kami apabila bertanyakan kenapa ada papan tanda bertulisan mandarin dan tamil di sekitar kawasan perumahan pangsa Batu Lancang.

Semalam tular satu gambar yang merujuk kepada papan tanda larangan meletakkan kenderaan di laman sosial.

Hal itu menjadi polemik berikutan kerajaan Pulau Pinang didakwa meminggirkan Bahasa Malaysia. Kerajaan Negeri dan Pakatan Harapan dikritik netizens kerana dianggap mula membelakangkan penggunaan Bahasa Malaysia bagi tujuan rasmi.

Namun salah seorang pegawai dari Majlis Perbandaran memaklumkan kepada pihak kami, papan tanda di kawasan perumahan Bukit Lancang juga terdapat dalam Bahasa Melayu. 

Beliau kemudiannya memberikan dua gambar sebagai bukti.



Menurutnya terdapat pihak yang gagal memahami arahan dan larangan dengan baik menyebabkan papan tanda dalam bahasa mandarin dan tamil diletakkan.

Ini dibuat bagi menyindir pihak yang suka meletakkan kenderaan sesuka hati sehingga menghalang laluan dan menyusahkan pihak lain.


"Kami letak empat bahasa. Sebab mereka jenis tak faham bahasa (tak patuh arahan). Maka kami letak empat bahasa. Cuma untuk bahasa melayu kami cuma bagitau kawasan meletakkan kenderaan. Untuk bahasa lain kami letak simbol dan kenyataan larangan parking," kata pegawai itu lagi kepada kami.

"Lepas neh tak faham lagi.. hah.. kami cuma buat kerja kami. Sebab orang-orang neh tak faham bahasa (suka langgar peraturan)," tambahnya. - 14 September 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...