Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 10 September 2019

21 IPG Ditutup, MP Kuala Nerus Tuntut Penjelasan Kerajaan.

KENYATAAN MEDIA | TUTUP 21 IPG : TUNTUT KPM JAWAB PENDEDAHAN BH

1. Akhbar Berita Harian (BH) hari ini mendedahkan berkenaan cadangan penutupan 21 Institut Pendidikan Guru (IPG) di seluruh negara dan pengesahan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia sendiri mengenainya.
2. Dijelaskan bahawa 10 daripadanya akan dijadikan pusat latihan dalam perkhidmatan dan ‘co-exist’ dengan Kolej Vokasional dan Politeknik manakala 11 lagi akan dijadikan Institut Latihan Awam atau untuk tujuan lain.

3. Berbaki hanya 6 IPG sahaja yang dikekalkan fungsi asalnya untuk melatih bakal guru sekolah rendah yang dikelolakan oleh Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM).

4. Penutupan ini sekiranya diteruskan adalah amat tidak wajar dan merupakan tindakan regresif memandangkan institusi ini yang dahulunya dikenali sebagai Maktab Perguruan telah dinaik taraf sejak 2005/2006 dan bermulanya Program Pensiswazahan Guru di IPG.

5. Sejak dari itu, IPG telah memberikan sumbangan yang besar terhadap peningkatan profesionalisme keguruan dan kualiti pendidikan di negara ini. Banyak tenaga pengajar dan para guru yang berpengetahuan luas dan berkemahiran tinggi telah dilahirkan oleh institusi ini.

6. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) digesa segera menjelaskan status dan perkembangan sebenar cadangan ini memandangkan ia melibatkan masa depan sektor pendidikan negara dan penyertaan generasi muda terutamanya dalam kalangan orang-orang Melayu sebagai guru sekolah.

7. KPM juga diminta menjelaskan rancangan memindahkan

Sekian.

"Islam Memimpin Perpaduan"

DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...