Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 22 Disember 2018

Dividen ASB Jatuh, Najib Sindir Kerajaan Suka Buat Pusingan U, Sebar Cerita Bohong Jejas Ekonomi Negara.

NAJIB RAZAK | Bagai sudah dijangkakan, dividen Amanah Saham Bumiputra (ASB) dan Amanah Saham Nasional (ASN) untuk tahun 2018 telah merosot akibat kejatuhan indeks Bursa Malaysia dan ekonomi negara yang semakin menurun selepas PRU14.



Dividen dan bonus ASB untuk tahun ini ialah 7 sen (6.5 sen + bonus 0.5 sen) berbanding 8.25 sen (7 sen + bonus 0.25 sen + bonus khas 1 sen) untuk tahun lepas.

Walaupun bonus khas 1 sen untuk tahun lepas dihadkan kepada 10,000 unit pertama, sebahagian besar pemegang unit, berjumlah kira-kira 7.5 juta dengan baki sehingga 10,000 unit mendapat pulangan efektif sebanyak 8.25 sen berbanding 7 sen tahun ini.

Dividen 7 sen untuk ASB tahun ini juga merupakan kadar dividen yang paling rendah sejak penubuhan ASB pada tahun 1990.

Untuk ASN pula, dividen tahun 2018 ialah 3.25 sen berbanding 3.65 sen untuk tahun lepas. Dividen untuk ASN tahun ini juga merupakan kadar dividen paling rendah sejak ASN bermula.

Oleh kerana ASN merupakan unit amanah yang harga jualannya berubah mengikut prestasi pelaburannya, mereka yang melabur di dalam ASN telah mengalami kerugian 17% (termasuk dividen) untuk tahun ini berbanding pulangan positif 15% untuk tahun lepas.

Ini ialah kerana harga unit ASN telah jatuh dari 78.5 sen pada akhir tahun lepas kepada 61.9 sen semalam berbanding kenaikan harga yang tinggi pada tahun lepas.

Ada yang bertanya mengapa ASB masih mampu membayar dividen kerana harga saham yang dilabur oleh mereka sudah jatuh dengan banyak tahun ini.

Ini ialah kerana ASB tidak hanya melabur di dalam pasaran saham. Mereka juga melabur di dalam pegangan bon kerajaan, bon swasta dan hartanah.

Sama dengan KWSP dan selaras dengan pelaksanaan Piawaian Pelaporan Kewangan Malaysia 9 (MFRS 9), ASB yang merupakan unit amanah harga tetap, juga tidak lagi mengiktiraf sebarang rosot nilai ke atas pegangan ekuitinya bermula tahun ini.

Walaupun tahun 2019 akan lebih mencabar berbanding tahun ini, kita sama-sama berdoa agar kadar dividen untuk tahun 2019 akan pulih semula jika kerajaan PH tidak lagi kerap membuat pusingan U atau mengeluarkan berita mengejutkan pelabur asing dengan cerita-cerita dongeng seperti hutang RM1 trilion atau wang GST RM19 bilion sudah dirompak.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...