Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 1 Ogos 2018

Rupanya Sejak 1995 Opcom Dapat Kontrak Dari TM, Yang Kutuk Kaw-Kaw Tu Mesti Dah Malu Habis!

The Star melaporkan syarikat Mohzani, Opcom Cables SDN BHD, yang mana sahamnya turut dimiliki oleh Mukhriz, kedua-duanya anak Mahathir telah mendapat tender dari TM berhubung kerja membekalkan kabel dalam projek 'Rakan Unifi'. 

Tender tersebut dinilaikan sebanyak RM11.16 juta dan dianugerahkan pada 14 Mei 2018, lima hari selepas Pakatan Harapan diisytiharkan menang pilihanraya umum ke 14.


Laporan itu kemudiannya membuatkan Mahathir dan seisi keluarganya termasuklah parti Pakatan Harapan dikecam kerana mengamalkan nepotisme dan kronisme dalam membekalkan tender GLC.

Bagaimanapun menurut kakitangan Telekom dan hasil semakan di internet, ianya bukanlah perkara baru bagi Opcom untuk mendapatkan tender Telekom. Malahan perkara tersebut berlaku sejak dari tahun 1995 lagi dan berterusan sehingga ke tahun 2018!

68 juta!


359 juta!
44 juta!

28.03 juta!


VS 11.16 juta, seriously?

Semakan juga mendapati tender 'Rakan Unifi' telah dibuka seawal bulan Januari 2018 lagi dan ianya memakan masa beberapa bulan sebelum pemilihan syarikat dimuktamadkan.

Berikut pula pandangan salah seorang netizen yang dipetik menerusi portal TTKM.

Oleh : Abdul Azim Roslan

Malaysiakini pada 31 Julai 2018 ada melaporkan berita yang memberikan indikasi bahawa selepas 5 hari PRU-14 tamat, syarikat kepunyaan anak Tun Mahathir iaitu Mokhzani dan Mukhriz mendapat kontrak bernilai RM11.16 juta daripada syarikat Telekom Malaysia.

Apabila membaca tajuk berita yang sangat spekulatif itu, maka ramai yang membuat konklusi sendiri tanpa membuat semak selidik. Syarikat yang mendapat kontrak itu bernama Opcom Holdings Berhad melalui anak syarikatnya, Opcom Cables Sdn Bhd.

Syarikat milik anak Mahathir ini bukan pertama kali mendapat kontrak daripada Telekom Malaysia, tetapi ia telah bermula sejak tahun 1995. Pada tahun 2007, Opcom memperolehi kontrak pembekalan kabel bernilai RM44.6 juta. 


Kemudian, pada tahun 2009, Opcom juga mendapat kontrak daripada Telekom dengan jumlah sebanyak RM359 juta. Pada tahun 2015, Opcom sekali lagi mendapat kontrak bernilai RM67.8 juta daripada Telekom Malaysia.

Oleh itu, jika syarikat Opcom mendapat tender daripada Telekom selepas 5 hari PH menang diperingkat pusat, maka ia bukan sesuatu yang ajaib. 


Syarikat Opcom merupakan syarikat kerjasama dengan sebuah syarikat antarabangsa, Ericsson Network yang berpangkalan di Sweden. Opcom mempunyai fasiliti kilang di Shah Alam dan pernah membesarkan kilang mereka pada tahun 2013 dengan capital investment sebanyak RM8.5 juta. 

Mereka juga mempunyai kemampuan untuk menghasilkan cables sepanjang 55,000 km setahun. Opcom juga tersenarai di Mesdaq, Bursa Malaysia pada tahun 2003. Ini bukan kes syarikat sewa kereta tetapi berjaya mendapatkan projek hibrid solar bernilai lebih RM1 bilion.

Ada juga dakwaan yang kononnya semenjak tahun 2017, syarikat Opcom sudah tidak lagi mempunyai sebarang projek. Hal ini tidak benar, mengikut tender yang diterima pada tahun 2015, projek ini akan berterusan sehingga hujung bulan september 2018.

Jika benar ada dakwaan salah laku yang membabitkan pemberian tender ini, semua pihak disyorkan membuat laporan SPRM. 


Tetapi alangkah ruginya, ketika Pak Lah dan Najib berkuasa dan sedang berkrisis dengan Mahathir, mereka tidak menggunakan SPRM dan isu ini untuk menangkap Mahathir. - 1 Ogos 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...