Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 29 Ogos 2018

RORA VS Hanipa Isu Mat Sabu Bergambar Di Belakang Kitab Syiah.

Politik | Susulan dari tindakan Ustaz Rozaimi Ramle yang menyebarkan foto Menteri Pertahanan, Muhammad Sabu yang bergambar di belakang rak kitab-kitab tulisan pro Syiah, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Hanipa Maidin kemudiannya tampil menjawab Ustaz Rozaimi dalam nada kritikan.


"Semua tahu saya "istiqamah" kritik parti tu.

Tapi bila lihat berita ini, dengan hormat, saya ingin kata mungkin orang parti tu pun boleh kata pada Dr "enta pun 2x5 juga, taksub dari segi lain".

To be fair, penglibatan parti tu dengan Iran bukan benda baru. Almarhum Tok Guru juga biasa pergi Iran hatta program mazhab syiah. Tapi itu bukan bermakna mereka syiah. We have to be fair even to orang yang kita tak suka.

Saya sendiri akui saya juga banyak baca kitab ulama Syiah dari zaman sekolah, but I remain in mazhab sunni meskipun banyak kali difitnah dan dituduh dengan mazhab syiah. No problem, small matter.

Dr., you may be berilmu tinggi tapi, with due respect ,saya lihat Dr tidak begitu menguasai isu antarabangsa especially on conflict di middle east.

So stop lah main isu mazhab ni Dr. It will only diminish your image and reputation,"
kata Hanipa dalam satu kenyataan di Facebook pada selasa.


Ustaz Rozami kemudiannya tampil membidas kenyataan oleh Hanipa itu;

"Saya membaca kenyataan YB Hanipa Maidin terhadap saya. Nasihat yang beliau tulis kepada saya membuatkan saya tersenyum sendirian. Katanya hentikan main isu mazhab. Dan katanya saya tidak menguasai isu antarabangsa.

Ingin saya katakan kepada YB, jika YB biasa membaca buku syiah mungkin kitab dalam keratan gambar ini YB pernah baca. Lihat betapa Khumaini yang menjadi tokoh syiah memberi komentar terhadap kedudukan Aisyah, Talhah dan al-Zubair yang merupakan sahabat Nabi sallallah alaih wasallam dikaitkan dengan lebih jijik dari anjing dan babi dalam kitabnya.


YB mengatakan YB tidak menjadi syiah dengan membaca kitab syiah. Saya memasang anggapan bahawa sebab penghinaan terhadap sahabat seperti inilah menjadikan YB tidak menjadi syiah.

Namun saya mengharapkan juga agar YB tidak menganggap mereka pejuang Islam sejati dengan hanya melawan golongan kuffar.

Jika YB tidak mahir bahasa Arab untuk membaca kitab ini, elok belajar bahasa arab dulu sebelum baca kitab syiah. Saya boleh ajar YB bahasa Arab asas seperti anta antuma antum.

Biarlah saya bodoh politik antarabangsa, tapi saya tidak rela menjadi tidak cerdik terhadap isu akidah.

Seingat saya YB pernah menulis bahawa YB suka membela ornag yang ditindas. Nah, ibu kita Aisyah ditindas dan dihina, jom kita sama-sama bela!,"
katanya.


YB Hanipa yang membaca kenyataan balas itu sekali lagi tidak berdiam diri dan membalas penulisan tersebut di akaun Facebooknya pada hari yang sama;

"Seorang hantar kepada saya tulisan dr yang dikatakan pakar hadith responding to my comment on him.
 

I don't want to prolong polemik dgn beliau. After all, dia jauh tinggi ilmu dari saya dan saya pun banyak kerja lain. Lagipun apa faedah berpolemik isu mazhab yang dah berkurun lamanya.

Saya dah sempat baca komen beliau. Fair and square. Saya kritik sekali dia jawab sekali. As far as i am concerned, isu itu ends there.
 

Meskipun bahasa arab saya sudah tentu tak sehebat beliau, nobody can stop me from terus membaca kitab kitab dari pelbagai mazhab including dari ulama syiah. My favourite kitab tafsir adalah tafsir al-kassyaf tulisan imam al-zamakhsyari..ulama' mu'tazilah. Maaf, saya baca dalam bahasa arab pulak.. dah tentulah baca merangkak rangkak sebab tak sehebat Dr. Jika tak faham saya tanyalah isteri yang ada B.A bahasa dan sastera Arab.

Saya tetap berpendirian hanya berani serang mazhab syiah bukan di depan ilmuan syiah itu bukan agamawan yang saya hormati. Maaf, respect must be earned,"
katanya dalam satu kenyataan di Facebook Peguam PAS - Dulu


Kumpulan penyokong bagi kedua-dua pihak itu juga dilihat berperang sesama sendiri di ruangan komen atas status yang dimuatnaik oleh kedua-dua tokoh berkenaan. - 29 Ogos 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...