Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 26 April 2018

Bagaimana Harris Ibrahim ABU Terkantoi Dalam Isu Pengundi Bangladesh & Dikritik Netizens Kerana Bersikap Xenophobic..

Oleh : Muhamad Harris Nasril
 
Haris Ibrahim aka Sam Singaram harus menghentikan propaganda berita palsu mengenai warga Bangladesh yang kononnya akan diberikan IC (kad pengenalan) bagi membolehkan mereka mengundi dalam #GE14, #PRU14 (https://www.facebook.com/haris.ibrahim.73/.../1715865088530550).




Hentikan semua kata-kata karut ini Haris Ibrahim!

Biar saya ceritakan sedikit mengenai Harris Ibrahim dan propaganda bodohnya dalam ABU semasa PRU13 yang lepas. 


Menurut sumber saya yang enggan namanya disiarkan, Skuad Tahan ABU telah datang ke KLIA selama 4 malam berturut-turut dalam percubaan mereka mencari pengundi warga asing (pengundi hantu) sebelum tibanya hari mengundi dalam PRU13. 

Setiap kali mereka tiba di sana, mereka akan membatalkan misi, seolah-olah SB berada di sana sedang memerhatikan gerak gerik mereka. Akhirnya, apa yang mereka dapati ialah warga asing Bangladesh yang datang ke Malaysia secara sah itu sebenarnya adalah pekerja-pekerja yang akan dibawa bekerja di sektor PERLADANGAN yang mana turut dibawa masuk dengan menggunakan VAN RISDA!

ABU kemudiannya merakamkan perkara itu lalu menularkan ia di laman sosial dengan tajuk "Bukti Pengundi Hantu Diangkut Naik Kapal Terbang Sewa Khas" bagi tujuan menyebarkan propaganda; 


Lihat pautan : https://www.youtube.com/watch?v=Bp6_BHZPUBI&t=159s

Apakah kesan yang diterima hasil dari propaganda seperti ini akhirnya?

Yang pertama : Banyak pengundi Malaysia yang sah, yang wajahnya kelihatan seperti Bangladeshis ataupun mirip warga asing telah dipukul dan dipersoalkan oleh penyokong Pakatan yang tidak ketahuan hala dalam PRU13. Berikut adalah beberapa video untuk dijadikan rujukan pembaca :
https://www.youtube.com/watch?v=RXFNNZulznQ

Yang kedua : Bas yang membawa warga Bangladeshi ke tempat kerja dihentikan, batu dibaling ke arah bas. Penumpang juga dipukul, lihat pautan untuk rujukan pembaca : https://www.youtube.com/watch?v=arNvKJvyB-g

Yang ketiga : Bilangan pengundi yang keluar mengundi telah meningkat kerana terdapat pengundi yang takut warga asing / Bangladeshi akan mencuri undi mereka. Ia bahkan mencatat satu rekod baru yang tertinggi dalam sejarah pilihanraya di Malaysia, yang akhirnya menyebabkan Pakatan Rakyat memenangi undi popular.

Apa yang Haris Ibrahim mahukan sebenarnya adalah item nombor tiga. Dia tidak peduli terhadap tingkah laku pengundi Malaysia yang bersikap xenophobic terhadap warga Bangladesh atau sesiapa sahaja yang kelihatan mirip seakan mereka.

Rupa-rupanya, rakyat Malaysia tidaklah semuanya begitu bodoh dalam PRU13, (tetapi masih mendapat sambutan, memandangkan posting tersebut mendapat lebih dari 600 perkongsian), mereka menempelak Haris di ruangan komen. Saya letakkan beberapa contoh di sini;







Kepada Haris Ibrahim, saya menggesa anda untuk menurunkan siaran (posting) ini. Anda sebenarnya hanya mempromosikan sikap kebencian dan berita palsu (#FakeNews). 


Kesan dan akibat dari penulisan anda ini sebenarnya berisiko mengundang padah kerana anda tidak mungkin dapat mengawal perkara-perkara luar jangka ataupun huru hara yang bakal dilakukan oleh pengundi sah kelak selepas mereka membaca posting tular anda ini.

Apabila anda gagal berbuat demikian, anda mungkin menjadi mangsa seterusnya dalam akta #FakeNews.

Akhir sekali, ingin saya tegaskan bahawanya BERSIH dan Empower lah yang mengendalikan Tribunal GE13 bagi menyiasat dakwaan salah laku yang berlaku dalam #GE13 ini termasuklah isu pengundi warga asing. 


Kesimpulan ataupun dapatan dari hasil siasatan tribunal itu ialah tuduhan yang mendakwa pengundi warga asing terutamanya Bangladesh diberikan IC untuk mengundi merupakan satu kebohongan yang jelas, nyata lagi terbukti. Ia adalah BERSIH yang memberikan analisis itu bukannya Barisan Nasional! Seseorang yang kelihatan seperti Bangladeshi tidak bermakna dia pengundi Bangladeshi! Bodoh!


Dikemaskini pada jam 12.34 pagi pada 26 April 2018, Harris Ibrahim akhirnya bertindak memadamkan postingnya.

----------------------------------

*** Artikel ini telah diterjemahkan dan disunting semula untuk edaran Ameno World.

Rujukan pautan : http://www.bersih.org/wp-content/uploads/2016/05/Tribunal-Rakyat-PRU13.pdf

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...