Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 7 April 2018

Apa Yang Berlaku Kepada PPBM Ialah Hukum Kifarah, Terimalah Dengan Redha Mahathir.

Oleh : Zaharin Mohd Yassin

Hukum kifarah politik.

Semua orang Islam selalu di ingatkan akan hukum kifarah. Dalam islam dari segi pengertian ‘hukum kifarah’ ialah manusia mesti bertanggungjawab atas perbuatan dan perkara yang dilakukan dan kemudian meneriman balasan yang setimpal.

Pada 30 tahun yang lalu tepatnya pada Febuari 4,1988 UMNO dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi kerana kumpulan yang membawa kes itu ke Mahkamah telah dapat menyakinkan Mahkamah bahawa berapa perlanggaran Perlembagaan UMNO telah berlaku menjelang Persidangan UMNO Cawangan dan perwakilan dalam Pemuda UMNO sehingga ke Perwakilan Perhimpunan Agung UMNO 1987.



Setelah UMNO di batalkan atau bahasa mudah sudah diharamkan kedua pihak yang bersaing dalam jawatan Presiden UMNO menubuhkan semula parti dengan nama sama. Tengku Razaleigh Hamzah dan Tunku Abd Rahman Putra mendaftarkan nama UMNO Malaysia dan Dr Mahathir Mohamad dengan nama UMNO Baru.

Kerana kuasa ROS terletak di Kementerian Dalam Negeri dan Menterinya pula Dr Mahathir Mohamad yang juga Perdana Menteri, maka tanpa berlengah lagi ROS mendaftarkan pendaftaran Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Baru) dan menolak pendaftaran UMNO Malaysia.

Kebetulan selesai UMNO di haramkan, Parlimen bersidang dalam bulan March, Tengku Razaleigh Hamzah selaku ahli Parlimen Gua Musang merayu kepada Dr Mahathir Mohamad selaku Menteri Dalam Negeri supaya menggunakan kuasanya yang diperuntukan dalam Akta Pendaftaran Pertubuhan memulihkan UMNO asal yang ditubuhkan di tahun 1946.

Bagaimana pun Dr Mahathir Mohamad selaku Menteri Dalam Negeri enggan menerima rayuan Tengku Razaleigh Hamzah dan juga Rais Yatim, malah kedua mereka sudah dihukum awal oleh Dr Mahathir Mohamad, kesemua penyokong Tengku Razaleigh Hamzah tidak dibenarkan menjadi ahli UMNO Baru.

Kenapa Dr Mahathir Mohamad enggan kembalikan balik pendaftaran UMNO asal, walhal dia mempunyai kuasa boleh melakukan berdasarkan Akta yang tertulis dalam Akta ROS?.

Sebabnya penyandang jawatan UMNO kena dikembalikan semula sebelum tahun pemilihan April 1987. Termasuk Musa Hitam akan kembali ke jawatan Timbalan Presiden UMNO dan di adakan semula pemilihan jawatan di semua peringkat. Dengan kemenangan 43 Undi, jika berlaku pemilihan semula, Dr Mahathir Mohamad kemungkinan kalah.

Jika beliau merasakan pemulihan UMNO 1946 dan pemilihan jawatan UMNO dibuat semula, beliau menang sudah tentu beliau tidak teragak di peringkat awal melakukan pemulihan pendaftaran Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang ditubuhkan 1946z

Maka bila hari ini beliau selaku Pengerusi Parti Pribumi Bumiputra Bersatu mengetahui parti yang di asaskan salepas beliau menjadi Mantan Perdana Menteri, eloklah beliau mengimbau masa lalu, khasnya apa yang di lakukan kepada UMNO yang ditubuhkan pada tahun 1946.

Bukankah itu semua kerana mahu mengekalkan kuasa? Dan apa yang berlaku kepada Partinya, sudah boleh dikira sebagai ‘Hukum Kifarah’ Terimalah dengan redha.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...