Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 21 Disember 2017

1MDB Bayar IPIC RM4.89b Hari Ini, Selesai Sudah Bayaran Akhir.

Oleh : The Malaysian Insight

SYARIKAT pelaburan strategik negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hari ini menyelesaikan baki AS$1.2 bilion (RM4.89 bilion) hutang kepada dana Abu Dhabi, sekali gus menyelesaikan pertikaian yang boleh memalukan pentadbiran Najib menjelang pilihan raya umum akan datang. 


Bahagian terakhir daripada AS$630 juta dibayar kepada International Petroleum Investment Company (IPIC) hari ini, jumlah yang tidak kecil untuk premium besar dibayar oleh syarikat China untuk hartanah dimiliki oleh 1MDB, iaitu tanah di Pulau Indah, Selangor dan Air Itam, Pulau Pinang. 

 Campur tangan oleh syarikat-syarikat China dan keupayaan mereka untuk membayar harga di pasaran adalah petunjuk peningkatan mereka di rantau ini dan kesediaan Beijing untuk membantu kerajaan Malaysia dengan masalah yang menjadi beban selama beberapa tahun lalu. 

1MDB dan IPIC jalinkan hubungan pada 2012, apabila bekas jaminan dua bon bernilai US $ 1.75 bilion setiap satu untuk 1MDB untuk mengumpul dana bagi pembelian aset. 

Sebagai gantinya, 1MDB adalah untuk membuat pembayaran cagaran kepada IPIC. Bagaimanapun pada hujung 2015, masalah mula timbul apabila IPIC/Aabr dan 1MDB tidak mendapat persetujuan berhubung sejumlah dana yang hilang berikutan syarikat pelaburan Malaysia gagal menyelesaikan pinjaman AS$1.2 bilion kepada Abu Dhabi. 

Kedua-dua belah pihak tidak dapat mendamaikan wang yang hilang, dengan Malaysia menegaskan bahawa ia telah membayar balik AS $ 3.5 bilion kepada anak syarikat IPIC yang mengekalkan bahawa mereka tidak menerima dana itu sepenuhnya. 

Pada Mei tahun lalu, Abu Dhabi dan Malaysia bersetuju untuk menyelesaikan pertikaian itu menerusi arbitrasi di London, hasilnya ialah 1MDB akan membayar IPIC sebanyak AS $ 1.2 bilion dalam tiga ansuran, yang terakhirnya diserahkan hari ini. 


The Malaysian Insight melaporkan Arul Kanda Kandasamy akan kekal sebagai presiden 1MDB dan ketua eksekutif 1MDB kerana dana pelaburan negara yang tercetus skandal itu melepaskan semua asetnya. Arul dijadualkan tamat tempoh perkhidmatannya pada 31 Disember. 

Beliau dilantik pada Januari 2015 untuk mengubah syarikat oelaburan negara itu yang berdepan pelbagai tuduhan penggubahan wang haram oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dan pihak berkuasa di Singapura dan Switzerland. 

Difahamkan Putrajaya membuat keputusan untuk mengekalkan Arul Kanda dalam 1MDB adalah bagi melancarkan operasi menjelang pilihan raya umum akan datang. 

Pemimpin pembangkang sebelum ini menggesa 1MDB dan Perdana Menteri Najib Razak, yang juga menteri kewangan untuk mendedahkan bagaimana mereka mendapatkan wang untuk membayar kepada IPIC. 

Unit Perisikan Ekonomi dalam laporan baru-baru ini menyebut sokongan kuat China kepada pentadbiran Najib di tengah-tengah skandal 1MDB, meletakkan Malaysia sebagai negara pelaburan terus luar negara keempat untuk China. 

"Negara ini muncul sebagai nod utama BRI (Inisiatif Belt and Road) dan mengalu-alukan pelaburan China, tidak kurang juga sebagai sebahagian daripada sokongan yang diberikan mereka kepada pentadbiran yang diterajui Najib, yang terjejas berikutan skandal aktiviti syarikat pelaburan 1MDB," kata EIU.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...