Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 20 Jun 2017

Setiap Kali Lepas Subuh, Isa Samad Berwirid Selama Sejam Kata Penyokong.

"Orang yang tak kenal dia, kutuk dia "si pendek", "makan rasuah & sebagainya. Tapi, saya yakin, kawan-kawan yang kutuk dia tidak tahu bahawa Tan Sri Isa ni, khatam Quran dalam bulan Ramadhan setiap tahun sekurang-kurangnya dua kali. Orang tidak tahu, Tan Sri Isa ni setiap kali lepas solat Subuh, berwirid selama sejam," itulah kata-kata yang dipetik dari status Facebook penyokong Isa Samad, Daud Ibrahim.

Dikala hampir kesemua netizens dan rakyat Malaysia memilih untuk mengecam perlantikan Isa ke dalam SPAD selepas dianggap merosakkan Felda, tampil pula beberapa pihak yang menyatakan sokongan ke atas Isa.  

"Orang tidak tahu Tan Sri Isa ni mengimamkan solat Terawih setiap malam (termasuk di Felda kalau ada majlis berbuka puasa). Tan Sri Isa ni, mengaji Quran setiap hari, walaupun bukan bulan Ramadan. Jadi, kawan-kawan yang kutuk dia, saya harap hentikan mengutuk "sipendek" kerana pendek atau tinggi, itu adalah "kerja Allah"," katanya lagi.


Tinjauan yang dilakukan di ruangan komen pula mendapati rata-ratanya menyokong status tersebut, komen yang terlihat hampir kesemuanya hanyalah yang murni-murni sahaja namun dipercayai ada sesetengah komen negatif telah pun dibuang oleh pemilik akaun.

Tinjauan yang dilakukan bagi mereka yang berkongsikan status facebook tersebut mendapati kebanyakkan dari mereka adalah penyokong Najib dan Barisan Nasional seperti Friends Of Perdana Menteri dan Pertubuhan Dinamik Negeri Sembilan.

Mungkin ada percubaan pihak tertentu untuk menggunakan elemen agama bagi mencantikkan imej Isa Samad yang tercalar teruk berikutan rekod buruknya di FGV.

Untuk rekod, sebelum ini Tan Sri Shahrir Samad ada mengeluarkan kenyataan bahawanya pihak pengurusan tertinggi FGV akan dirombak dalam masa terdekat dan semuanya akan diputuskan oleh pemegang saham selepas mereka mengadakan mesyuarat, iaitu 22 jam sebelum Isa Samad meletakkan jawatannya dan dilantik ke dalam SPAD.

Pihak kami percaya keputusan Isa meletakkan jawatan ada kaitan dengan kenyataan Shahrir. Jika benarlah Isa dipaksa meletakkan jawatan, bukankah ini bermaksud beliau sedikit sebanyak ada kaitan dengan dakwaan penyelewengan di dalam FGV? Membawa beliau masuk ke SPAD bukankah itu namanya tidak bermoral - dan sangat pelik jika Najib masih mempertahankan Isa dengan memberikannya pangkat tertentu dalam agensi kerajaan.

Apa pun ada satu pepatah inggeris yang kami suka nak ubahsuaikan kepada bahasa melayu. "Birds of the same feather, flock together". Yang bermaksud kita adalah kawan kita, kawan kita adalah kita. Dengan siapa kita berkawan, ia mengambarkan diri kita. Baik kawan kita, baiklah kita. Jahat kawan kita, jahatlah kita. Najib dan Isa nampaknya ada beberapa persamaan yang akhirnya membuatkan mereka sering dilihat terbang bersama. Tak begitu ke Najib?

Kah Kah Kah

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...