Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 31 Ogos 2016

Selepas Video Sindiket Jual Beli Permohonan Rumah Kos Rendah Tersebar, Kenapa DAP Tak Lapor Polis?


Adakah DAP bersubahat dalam hal ini?
Atau adakah DAP mahu bersubahat dalam hal ini?

Kejadian berlaku di Pulau Pinang. Agent yang didakwa mengambil duit orang miskin bagi memudahkan proses pembelian rumah kos rendah di Pulau Pinang ialah bapa kepada salah seorang ADUN DAP Penang, Lim Siew Khim.

Apa yang si agent, orang tengah ataupun si penipu tu buat?

1. Dia minta wang sogokan dari beberapa orang.

2. Sasaran dia ialah mereka2 yang nak beli / mohon perumahan kos rendah.

3. Orang pun bayar kat dia.

4. Bayar punya bayar, tunggu pun tunggu last-last duit ke mana, rumah ke mana. Kena tipu. Yang membayar pun bodoh juga. Konon kau benci pemimpin amek rasuah. Tetapi kau yang bagi rasuah macam mana? Tak kira penjenayah ke apa? Perangai macam babi. Dah tahu miskin takde duit nak beli rumah, desak la kerajaan negeri buat lebih banyak rumah kos rendah, bukannya bayar wang sogokan untuk dapatkan jalan mudah (niatnya begitulah tetapi sebetulnya kena tipu).

5. Selepas lama menunggu, yang membayar mula berasa marah. Akhirnya mereka mengadakan perjumpaan dan melakukan rundingan. Bagaimana si penipu patut memulangkan semula kesemua wang-wang yang ditipunya dari orang ramai.

6. Perjumpaan tersebut telah dirakamkan oleh seseorang.

7. Dan kini rakaman tersebut dah tersebar kepada awam.

8. Kandungan video adalah tulen.

9. Respon wakil rakyat DAP ialah ;

- Dia tak boleh pilih bapa sendiri.

- Dia tak berapa faham isi perbualan rakaman tersebut.

- Dia tidak terlibat dalam skandal penipuan tersebut (tadi bukan ke kau yang kata kau tak tahu apa yang dibualkan? ha ha ha)

- Sebagai ADUN dia tak punya kuasa untuk mengagihkan atau mempengaruhi sesiapa bagi mendapatkan rumah kos rendah kepada sesiapa..

- Dia tak menyedari wujudnya aktiviti sebegitu sehinggala penyebaran rakaman itu berlaku.

- Adun DAP juga mendakwa penyebaran video tersebut merupakan satu taktikal politik dari GERAKAN bagi mengalih isu (apekah GERAKAN paksa bapa kau amek rasuah??

- Jika GERAKAN dan MCA melakukan serangan keterlampauan ke atas adun Lim Siew Khim berkenaan isu ini, tindakan saman akan diambil.

- Untuk rekod, borang permohonan rumah kos rendah di Penang dijual sehingga rm260.00 per borang. Ianya dilakukan oleh agent.

Hmmmm

Susulan dari penyebaran video tersebut, ada dua perkara yang DAP buat.

Pertama. Mengandaikan penyebaran video tersebut sebagai taktik alih isu.

Kedua. Tidak akan menjalankan siasatan ke atas bapa adun Lim Siew Khim.

Susulan dari penyebaran video berkenaan juga, salah seorang mangsa muncul di media bagi berkongsikan cerita.

Klik sini untuk pembacaan penuh.

Adakah tindakan DAP ini wajar? Sepatutnya DAP menjalankan siasatan dalaman bagi peringkat negeri. Pertama sebabnya untuk rungkai kebenaran. Kedua, sebabnya untuk proses tambahbaik. Di mana salahnya kita sehingga ada pihak boleh menyamar jadi agent dan ada pihak sanggup pula membayar kepada agent bagi mendapatkan rumah low cost.

Meskipun nilai rasuah tidak la banyak mana tetapi jangan diabaikan. Perompak juga bermula dengan mencuri kecil-kecilan. 

Apa yang DAP perlu buat ialah ;

1. Lapor polis. Inikan melibatkan satu urusniaga yang membabitkan nama baik kerajaan negeri. Agent yang menyamar kononnya boleh mendapatkan low cost dan meminta bayaran telah menjejaskan nama baik kerajaan negeri secara tidak langsung.

2. Kena jalankan siasatan. Jika DAP seperti bersikap sambil lewa disebabkan wujudnya penglibatan ahli keluarga adun DAP dalam kejadian ini maka orang akan fikir ahhh.. jika adun dap sendiri terlibat dalam rasuah, bagaimana pula agaknya pendirian DAP ya.

3. Berhenti keluarkan hujah bangang. DAP negeri keluarkan kenyataan tidak akan menjalankan siasatan kerana bapa kepada adun bukannya ahli dap. what the fack man. Isunya dia terlibat rasuah. Dan benda tu pula babitkan urusniaga kerajaan negeri. Siasatan perlu dibuka within parti dan luar parti. Untuk benar2 mengsahihkan penjelasan dan hujah pertahankan diri adun Sungai Pinang dan memahami proses salahlaku agent tersebut.

4. Menurut laporan The Star, 35,229 keluarga di Pulau Pinang berada di dalam senarai menunggu bagi mendapatkan kediaman low cost dan serdahana rendah.

5. Betapa terdesaknya mereka mahu memiliki rumah sendiri, sampaikan ada yang sanggup bayar 10k kepada agent kononnya untuk potong barisan list menunggu. Rujuk sini.

6. 35,000 bukan suatu angka yang main-main. Apakah kerajaan sudah berusaha sehabis baik dalam menawarkan kediaman mampu milik kepada rakyat berdasarkan nisbah pemohonan?

7. Sekurang2nya kerajaan perlu bina 10,000 rumah untuk tempoh 3 tahun. Jika tidak bilangan 35 ribu itu akan meningkat saban tahun hingga tak terdaya nak cope on.

8. Dalam keadaan apa rakyat Penang terdetik nak membayar / melakukan sogokan kepada agent bagi mendapat rumah. Kerajaan negeri turut memainkan peranan disini. Kelemahan kerajaan negeri dimanipulasikan oleh mereka yang bersikap tamak dan pentingkan diri sendiri.


9. Sebab tu wajarlah kerajaan negeri semak semula cara mereka uruskan penyediaan kos rumah rendah dan mampu milik kepada rakyat. 

10. Rumah ialah keperluan. Menjadi tanggungjawab kerajaan memastikan rakyat berbilang bangsa ditunaikan hak mereka bagi mendapatkan kediaman yang selamat dan terlindung dari hujan panas.

Sekian

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...