Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 27 Mac 2015

Anwar Bukan Lagi Ahli Parlimen, Permohonan Pengampunan Ditolak - DAP Negeri Isytihar Keluar PR.


Sebenarnya aku berpendapat PR secara tidak rasminya sudah terbubar. PR sedang menuju kehancuran 'rumahtangga' dan kini Anwar pula disahkan telah hilang kelayakkan sebagai ahli parlimen seperti yang dilaporkan oleh portal UMNO.

Baca ;

Menurut Ketua Bahagian Guaman dari Pejabat Peguam Negara, Amarjeet Singh, petisyen permohonan maaf yang telah diberi oleh keluarga Anwar kepada Yang Dipertuan Agong telah ditolak dan dengan ini Anwar tidak lagi menjadi ahli parlimen Permatang Pauh.
“Pendirian kami ialah keputusan telah dibuat dan perlembagaan telah bercakap dengan sendirinya” katanya kepada pemberita.
Dengan pelupusan petisyen itu, Perlembagaan boleh dikatakan mempunyai pendirian yang jelas berkaitan dengan isu ini. Afidavit yang disahkan oleh Ketua Pengarah bahagian undang-undang Jabatan Perdana Menteri telah dihantar kepada pemohon. Afidavit itu menyeru bahawa Anwar harus kekal dalam tahanan.
Bagaimanapun peguam-peguam Anwar seperti N. Surendran, Latheefa Koya dan Dr Dheeraj Bhar mengatakan mereka masih menunggu pengumuman rasmi dari Lembaga Pengampunan yang akan diumumkan pada hari rabu depan (1 April 2015).
Keputusan itu telah disampaikan kepada peguam Anwar dalam bentuk afidavit yang dikeluarkan oleh Datuk Nursiah Arshad, Ketua Pengarah Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri yang juga salah seorang urus setia Lembaga Pengampunan.
Sumber : The Star.
Rujukan : sini.
Memang timingnya selari aku tengok.
- Anwar gagal memohon pengampunan diraja.
- Anwar hilang kelayakan sebagai MP dan perlu berada dalam penjara untuk 5 tahun.
- PR pula semakin bergolak dan tadi DAP Sarawak isytihar keluar PR kerana isu hudud.
- Semalam TG Haron Din beri gambaran bahawa PAS dan DAP secara teorinya 'sudah tidak bersama/bersatu/berada dalam satu pakatan lagi'.
- DAP pula sibuk dengan kempen 'reject Hadi' dalam PR.
- Kempen itula yang sebenarnya tikam 'Mat Sabu' dari belakang apabila lebih ramai yang sokong Hadi atas sentimen simpati.
- PKR pula semakin tertekan dengan tindakan PDRM ke atas pemimpin2 mereka apabila lebih ramai disiasat atas dakwaan menghasut dengan tangkapan terbaru melibatkan ahli parlimen Pandan, Rafizi Ramli.
Apa lagi yang boleh kita fikirkan selain berpendapat bahawa PR sebenarnya sudah 'lupus/hancur'?
Pendapat aku sekarang neh better PAS dan DAP bercerai elok-elok.
Dah tak mampu nak bergerak dalam satu ikatan better gerak asing-asing. Tapi tak perlu convert jadi musuh abadi. Anggap aje sudah tiada persefahaman untuk duduk semeja.
Meskipun berbeza dalam banyak perkara at least bila soal-soal membabitkan kepentingan rakyat jelata, mungkin DAP dan PAS boleh sependapat di parlimen bagi menyuarakan hak rakyat tertindas.
Aku berpendapat PAS dan DAP perlu damage control atau mengurangkan lebih banyak kerosakan yang bakal terbit akibat dari perpecahan ini dengan bercerai cara damai dan elok tanpa membabitkan peranan media. Sekurang-kurangnya masih ada sedikit maruah tersimpan untuk dihormati dari penyokong, ahli dan rakyat untuk parti dia dan parti kamu. Jangan buangkan semua maruah-maruah parti korang untuk dipijak-pijak orang.
Fikir2kan la ek

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...