Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 20 Oktober 2014

BRIM Bentuk Kupon Untuk Beli Barangan Dapur Sahaja.


Tadi ada baca kat TMI. 

Rujuk sini.

Artikel itu membayangkan bahawa menteri akan menyalurkan BRIM dalam bentuk kupon. Bukan lagi dalam bentuk wang tunai seperti tahun2 sebelumnya. Maknanya wang kupon itu hanya boleh ditebus kat tempat2 tertentu dan mendapatkan barang-barangan dapur aje.

Ini adalah perlu bagi memastikan tiada mana2 pemohon BRIM menyalahgunakan dana tersebut untuk tujuan mendapatkan barangan2 mengarut dan mewah.

Oke.

Aku faham kebimbangan kerajaan. Sebab memang ada point dan pernah berlaku. Tapi bukan melibatkan BRIM family. Atau BRIM warga emas. Sebaliknya BRIM bujang. So kalau dorang nak kuponkan BRIM bujang aku setuju sangat. Aku meluat tengok budak2 bujang yang dapat BRIM dok enjoy sakan malam minggu. Bukan aku negatif pada semua budak2 bujang ek. Ada yang bagus. Tapi ada juga perangai serupa setan. 

Dapat BRIM dok enjoy belanja awek la, wayang la, minum la, beli tiket konsert la apa la. Then bangga tayang kat facebook.

Macam lancau.

Baik bagi duit tue kat mak bapak.

Sebab tue BRIM bujang aku setuju sangat2 dihapuskan. Walaupun ini tidak adil kepada mereka yang benar2 gunakan wang tue untuk menampung keperluan mereka.

Bagi aku BRIM family dan warga emas tak boleh dan tak patut dikuponkan. Ada banyak sebab. Dan tak perlu la kerajaan over-protected nak make sure family mendapatkan barangan dapur aje dengan BRIM tersebut.

Pada awal tahun 2013. Ada family kenalan aku dapat BRIM. Dorang bagi aku duit tue. Untuk belikan zink bagi ganti bumbung rumah mereka yang dah teruk.

So dorang tak beli barangan dapur. Beli zink. Aku yang cari dan banding harga (sebab family tue takde transport) dan berjaya la ganti beberapa bahagian yang sepatutnya diganti walaupun tak menyeluruh. 

Sebab tue bila kerajaan bagi 3x dengan 300 blabla tue aku rasa meluat.

Bayangkan. Kalau kat tempat lain ada family nak ganti zink. 300 tue tak boleh cover sangat. Kita hidup kena fikir jauh dan pelbagaikan situasi. Jangan fikir diri sendiri je.

Aku harap kerajaan boleh tarik balik keputusan gila dia untuk bayar brim 3 kali.
Dan jika sungguh kerajaan ada keputusan gila nak ganti duit tunai kepada kupon pun aku tak setuju.

Itula.

Orang ajak mai turun tempat orang susah taknak. Sekarang buat keputusan syok sendiri. Nak jumpa orang susah baca la blog neh ke jumpa aku ke boleh la aku bawakan.

Ini dok tanya penasihat2 gila babi, gila kuasa, gila pangkat tue buat apa?

Menteri2 kat Malaysia neh memang taraf bingai2 pun ye. Kau ingat penasihat2 tue nak bagi nasihat jujur ke? Nasihat depa bersulamkan duit la. Ngok betul la.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...