Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 22 Jun 2014

Cara2 Melawan Kesialan Facebook (Mesti Baca Dan Sebar).

Facebook semakin babik. Boleh rujuk kat help centre and community forum kat facebook masing2. Ramai gile yang complain and complain mengenai kebabikkan facebook.

Komplain pun tak guna. Memang tak guna sebab facebook bukan nak peduli pun. Kalau depa peduli depa takan menjadi bertambah2 s*al. Facebook sudah tentu akan insafi diri selepas dikomplain berkali2. Namun sayangnya. Facebook bukan saja tidak insaf bahkan semakin menjadi2 perangai s*al dorang. Geram aku. 

Ada beberapa masalah yang berlaku dengan facebook sejak dari tahun lepas dan semakin parah pada tahun ini.

Masalah2 yang berlaku.

1. Saya tak dapat semua update dari kawan2 saya. 

Sebab facebook yang tentukan dengan siapa ko patut berkawan. Dengan siapa ko tak patut berkawan. 

Tak rasa macam BULLSHIT ke? Kita nak berinteraksi dengan siapa dan apa, apa kaitan dengan facebook pula? PERGI MAMPOS la ko. Bukan mak bapak kita pun yang dia sibuk nak control2 news feed kita.

2. Saya tak dapat update dari page2 yang saya like. 

Sebab facebook memang taknak ko dapat update dari page2 tersebut. Problem?

3. Jangan nak bohong. Sponsored post under page naik aje kat wall saya kenapa?

Dah nama pun page yang buat iklan. Berbayar. Memang la naik kat wall ko.

4. Habis nak buat macam mana neh? Saya tak suka dengan paparan facebook baru. Dah la banyak iklan kat kiri kanan. Lepas tue kat tengah2 wall pun iklan lagi. Yang banyak iklan ubat kuat kat wall saya. Abang nak keras la. Akak nak lagi la. Abang semakin kuat. Akak semakin girang. Babik betul la.

Baikla.

Nak elakkan iklan ubat keras. Ubat kuat seks. Ubat nak main aje 24 jam.

Ataupun iklan berkaitan games. Iklan mengarut2 yang korang tak bersesuaian dengan peribadi korang seperti jual spender, jual bra sampai tunjuk buah dada apa semua. Ada cara.

Kalau kat desktop. 

Specific untuk link.



Specific untuk gambar.


Specific untuk iklan.



Specific untuk status.
 

I don't want to see this = option untuk tidak melihat posting/status/iklan/link tersebut sahaja semata2.

This is spam = untuk laporkan kepada facebook link tersebut ialah spam.

Unfollow facebooker/page(version mobile) = untuk tidak mendapat apa2 news/status update dari pihak2 tersebut.

Hide all for nama page/nama link/nama iklan/nama aps = ban/block terus posting2 dari pihak2 tersebut. Bukan dari individu yang SHARE. 

Get notification = sapa2 yang komen kat status/gambar/link/iklan tersebut korang dapat notification/alert.

Kalau versi mobile ;



Tak banyak option untuk versi mobile tetapi korang tetap boleh block iklan2/aplikasi2/games/link2 yang korang tak suka ikut cara di atas. 

I don't want to see this = hanya block link/gambar/status/iklan/aplikasi/games secara specific.

Merujuk kepada perkara itu aje. Bukan block orang yang SHARE perkara itu.

Hide all ads from.. = block terus iklan/aplikasi/games/link/gambar/status dari pihak yang menyediakan iklan tersebut. Bukan block orang yang SHARE perkara tersebut. Orang yang SHARE kat sini ialah FACEBOOK. Sebab mereka penyedia iklan.

Walaupun korang block semua perkara di atas ia tetap tak dapat membuatkan korang dapatkan semula kemaskini2 dari facebook rakan2 dan page yang korang telah LIKE kat sini.

Macam aku la. Aku tak dapat update dari ;

MAZA
JKKK FAN CLUB
USTAZ FIRDAUS WONG
R.A.M.M
MG
KHK
KBSB
ataupun senang cakap semua page.

Selagi mana aku online guna hp aku memang tak dapat update dari semua page kecuali jika 

- Ada kawan2 yang SHARE status tersebut di wall masing2.
- Itupun kalau fb nak tunjukkan kemaskini terbaru dari kawan2 aku.
- Kalau facebook tak tunjuk? Haram le jawapannya.

Jika dorang COMMENT ataupun LIKE semata2 ia takan naik di wall feed aku (merujuk kepada mobile version).

Facebook sememangnya kena kutuk gila babik apabila cuba menjadi big boss dengan tentukan apa yang patut muncul di wall feed kita. Aku nak berkawan dengan sapa2 aku tak boleh tentukan. Tapi facebook yang tentukan bagi pihak aku. Aku nak terima update dari sapa2 pun dia yang akan tentukan. Walaupun ada tab MOST RECENT ataupun TOP STORIES ia tetap takan boleh selesaikan masalah kau apabila ada aje kawan2 ko yang tercicir dalam kedua2 tab tersebut. Macam mana nak buat? Apa solutionnya?

Solution ada. Tapi korang kena makan masa sikit.

Mula2.


 

Tekan 1.
Kemudian tekan 2.
Lepas tue dia akan muncul macam gambar kedua. Alamak. Terlupa nak edit part ketiga. Siot betul la. Jap.

 
Okey. Tekan 3 untuk korang edit. Kalau nak edit part friend takyah pilih2 lagi dah sebab dia automatik bawa ko kat paparan tersebut. 

Untuk FRIENDS.

FOLLOW = maksudnya ko belum follow kawan2 ko lagi. Bila ko klik dia akan jadi FOLLOWING.

FOLLOWING = bila ko dah follow kawan2 ko. Maksudnya ko akan terima update2 dari kawan2 ko. Itu dia cakap la. Tapi hakikatnya bukan begitu. Jadi apa yang ko boleh buat ialah klik gambar kawan2 ko yang ko nak sangat2 dapatkan berita2 terkini dari dia.

Ko pergi buat tiga perkara penting. LIKE, COMMENT dan SHARE.

Jangan buat kat satu status. Ataupun sekali. Kurang2 ko kena buat kat 20 status. Bukan sekaligus. Maksudnya sehari sekali. LIKE. COMMENT. SHARE. Lama2 FACEBOOK PUNYA ALGORITHMA (lepas neh aku taip ALGO aje okay) akan memahami dia ialah kawan ko. Dia ialah seseorang yang kau mahu muncul di NEWS FEED ko.

Pergi kat 1. Pergi kat 2. Pergi kat 3. Then klik gambar dia. Baca komen2 terbaru dari dia.

Itu bagi kawan2 yang ko memang tak dapat apa2 update langsung dari dorang. Kalau ko dapat aje update dari dorang maka ko boleh rujuk kat

TOP STORIES
MOST RECENT

Dia automatik akan naik.

Untuk pastikan pula bahawa ko akan sentiasa menerima update2 dari kawan2 yang memang selalu muncul di NEWS FEED ko maka ko kena sentiasa LIKE, COMMENT dan SHARE status2 dorang. LIKE dan COMMENT pun okay juga. Tapi kena sentiasa LIKE. Kalau LIKE jarang2. Semakin jarang. Akhirnya akan berakhir di lautan hindi. Dorang punya update pun takan muncul kat wall korang semua.


Untuk PAGES/GROUP.

FOLLOW / FOLLOWING sama maksud macam di atas. Dia biasanya automatik. Ko kena buat sama macam di atas. Yang neh takde jalan singkat. Kalau baca prediction dorang sebut FACEBOOK akan terus mahsuhkan kemaskini2 dari PAGE yang ko tak LIKE dalam masa 3 hari untuk SELAMA-LAMANYA di wall ko.

Dan kalau pun ko masuk ke PAGE tersebut sekarang neh lepas baca apa yang aku tulis. LIKE dan COMMENT tidak akan mengubah apa2. SHARE juga sama. Ko LIKE, COMMENT dan SHARE banyak2 dalam masa sehari takan ubah ALGO fb. Ko kena buat macam step di atas. Katakan. 1 page ada 10 kali update. Maka ko perlu LIKE 3 jenis POST yang berbeza.

POST BERGAMBAR.
STATUS page.
Link yang dikongsikan kat PAGE tersebut.

Sehari 3 kali LIKE.
SHARE jika mahu.
LIKE dan COMMENT ini macam WAJIB untuk memberitahu kepada FACEBOOK bahawa UPDATE2 dari PAGE ini ialah UPDATE2 yang ko MAHUKAN untuk muncul di wall ko.

Maka selepas beberapa tempoh paling cepat 2 minggu. Paling lambat tatau bila. Update2 dari PAGES tersebut akan muncul di wall feed ko semula.

Ini cara susah.

Ada cara senang. Tapi ko perlu dapatkan komputer ataupun laptop (netbook). Kalau guna tablets/smartphones kena pastikan ko tick desktop version. 

Contoh gambar ;


Lepas dah login guna browser kat SMARTPHONES ataupun TABLETS canggih2 dan MAHAL korang tue pastikan klik DESKTOP SIDE tue. No DESKTOP SIDE tak boleh buat okay.
 
Internet kena laju untuk android/iOs/ dan lain2 platform. Kalau ko tak gunakan desktop version jawapannya sampai HARAM le ko boleh buat perkara2 kat bawah neh. 

Contoh gambar bila INTERNET ko macam HARAM. 


Nampak apa yang aku nampak? Berjanggut la ko nak tunggu dia munculkan perkataan2 kat situ. So nak buat perkara ini INTERNET KENA LAJU kalau guna MOBILE atau TABLET.

Cara paling cepat untuk dapatkan update dari PAGE2 yang korang berminat ;

PC/Laptop ataupun Tablets/Smartphones desktop version = maksudnya ko buka google/firefox kemudian ko online facebook. Bukan online guna aplikasi mobile. 

1. Pergi kat mana2 page yang ko hilang jejak dia forever.

2. Letak cursor kat button LIKE.

3. Kalau ko dah klik LIKE page tue dia punya button LIKE akan jadi LIKED.

4. Then dia akan keluarkan option. Get notification. Kat situ setiap kali MANA2 PAGE UPDATE APA2 korang akan dapat dia punya kemaskini terbaru sebab dimaklumkan.

Ini contoh kat page.


5. Notification tue tak sarat pun. Pada aku la. Sebab memang aku cenderung nak tahu apa yang terkini. Tapi pada sesetengah orang mungkin berbeza pandangannya dari aku. Sebab tak tentu dia mahu tahu semua perkara. Kalau 1 page takpe juga. Tapi kalau 1O pages? Page ustaz la. Page dakwah la. Page politik la. Page pendidikan la. Pening juga kadang2. Haha.

Atau. Ko hanya create satu button tambahan yang memudahkan ko untuk akses berita2 terkini dari setiap page2 yang ko like. Tanpa perlu notification yang mungkin ko rasa SARAT. Ataupun tanpa perlu LIKE, COMMENT dan SHARE satu persat page tersebut. Dengan syarat. Page2 tersebut mesti dimasukkan dalam LISTING tersebut. Bagaimana?

Tengok gambar jap.

 

Dan klik NEW LIST dia akan muncul satu paparan.

Lihat gambar ;


Celaka. Bila pula aku langgan notification 2PM.

KAH KAH KAH

Lepas dah klik2 tue tekan NEXT kalau taknak tambah apa2, tekan FOLLOWING dan FRIENDS kalau nak tambahkan senarai then klik NEXT. Masukkan nama label dan selesai.

PAGES = Senarai semua page yang korang LIKE.

FOLLOWING = Senarai semua FB yang korang FOLLOW (terpakai untuk fb personal aje. Yang korang klik button FOLLOW tue kan.

FRIENDS = Senarai rakan2 yang korang add dalam facebook masing2.

Tapi kalau nak lebih tersusun. Korang pilih2 PAGES + FOLLOWING + FRIENDS = yang update isu2 penting.

Lepas tue FOLLOWING + FRIENDS = yang saja2 update.

Contoh nama.

YG TERKINI = yang update pasal politik, berita, citer2 sesama, bagi info, maklumat, ilmu pendidikan.

KAWAN2 UPDATE = yang update biasa2 tapi korang nak juga ikuti apa yang dorang update sekali sekala.

Ataupun. Boleh juga korang asingkan. Untuk PAGES buat page aje. Untuk following biasanya ICON macam Professor Agus + MAZA + Juanda Jaya dan lain2 satu button lain. Untuk kawan2 satu button lain.

Nanti bila korang dah siap dia akan jadi macam kat bawah neh ;

Desktop version.


Mobile version.



1. Senarai yang korang buat akan diletakkan kat atas kalau korang pindahkan ke atas. Kalau korang buat lebih dari satu senarai pun boleh. Ikut suka masing2 la. Aku buat dua senarai aje. Pertama senarai cuba2 (page2 terkini updated). Untuk aku ambil faham apa sebenarnya fungsi dia. Kedua senarai betul2 (page2 terkini update). Yang cuba2 tue tak boleh tukar nama pula tue. Sebab aku nak letakkan individu2 yang aku following dalam senarai tue.

2. Lepas tue korang boleh pilih samada kawan2 korang boleh tengok atau tidak senarai yang korang buat. Ataupun tidak. Kalau pilih public ke apa ke pastikan jangan dapatkan update2 dari citer2 lucah wei. Malu kat orang.

KAH KAH KAH 

Yang menariknya. Kalau korang LIKE page2 POLITIK dan taknak kawan2 korang tahu yang korang LIKE page tersebut, korang boleh aje masukkan dia dalam senarai dan pilih ONLY ME. Kelebihan.

- Tak perlu LIKE, COMMENT atau SHARE content dalam PAGE tersebut.

- Boleh baca update2. Sapa pun tatau.

- Sesuai untuk kakitangan KERAJAAN.

Hah, apalagi buat la.

HAHAHA..

Proses belum berakhir ek.

Last.




Mula2 klik 1. Kemudian klik 2.

Edit favourite. 

Nanti dia keluar bintang2. Bintang2 ini la korang boleh klik yang mana2 korang rasa patut berada di bahagian atas / top position. 

Nanti. Bila korang buka FB guna mobile dia jadi macam kat bawah neh ;

 

Semua senarai2 page yang korang masukkan dalam senarai akan berada di tab tersebut. Korang klik aje. Nanti dia jadi macam kat bawah neh ;


Bila plak KHK ban aku.

Anak hantu punya Parjo. Aku komen lapar nasi pun kena ban. 

KAH KAH KAH

Kalau korang letak banyak2 page dalam senarai memang ada masalah loading kalau internet korang macam haram. So buatla sikit2.

Dalam 10 page ke. Senarai page dakwah. Page berita. Page politik. Page sukan. Then kalau nak baca isu2 berkaitan klik aje tab dan terus boleh boleh dapat update2 terkini.

Dicadangkan buat guna KOMPUTER ATAU LAPTOP.

Kalau buat ikut SMARTPHONEs takut susah sebab SCREEN KECIK. Tablet SCREEN BESAR okay kot.

1. Permulaan, pergi ke mana2 page dulu. Katakan nak buat senarai page sukan. Pilih satu page then buat macam yang aku ajarkan di atas. Masuk nama siap semua dah complete.

2. Then nak buat senarai page politik ke berita ke tiru aje langkah2 di atas.

3. Kalau jenis internet laju lantak ko la nak sumbat semua2 page dalam 1 senarai.

4. Kalau jenis yang nak update dari 15 page ke bawah buat dalam 1 senarai pun dah okay.

5. Terpulang kepada citarasa masing2.

Dengan cara macam neh la kita boleh lawan kebabikan FACEBOOK. Mentang2 benda free. Ikut suka dia aje nak ubah sana ubah sini. 

KAH KAH KAH

Kbai. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...