Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 29 Mei 2012

Betul ke tarif elektrik naik?


Sekarang neh telah tersebar bil elektrik yang berbeza kadar. Siapa punya tah aku pun tatau. Aku dah check bil elektrik aku tetapi takde plak yang terbaru. Yang terbaru aku dapat surat warna kuning. Amaran dari TNB suruh bayar bil elektrik. Jumlah yang perlu dibayar ialah rm63.

Alamak aiii. RM63 jek pun nak warning aku bagai. Aku tak ingat dah berapa bulan aku tak bayar tetapi memang der semenjak dua menjak neh bil elektrik aku tidak begitu mahal berbanding tahun lepas dan awal tahun neh. Aku pun tatau kenapa. Mungkin gak TNB dah insaf. Dorang takmo cas rakyat mahal2 lagi.

kah kah kah

Setahu aku larh bil elektrik sama macam bil air. Semakin banyak ko guna maka semakin mahal kadar ko. Contohnya kalau ko guna rrm30 sebulan ke bawah, maka dia akan kira kadar lain. Bila ko dah melebihi penggunaan rm30 sebulan, dia akan cas guna kadar yang lain pula. Yang mana lebih mahal sikit larh.

Contoh ;

Blok penggunaan  0 - 343 x kadar 0.393 sen.

Blok pengunaan 344 x kadar 0.430sen.

Tapi kalau kita rujuk kedua2 bil di atas neh, aku tak nampak pun wujud dua kadar yang berbeza dalam satu bil. Maksud aku disini ialah selepas melepasi limit penggunaan tertentu, sepatutnya dalam bil di sebelah kanan kena wujud dua jenis kadar yang berbeza. 

Tetapi nampaknya perkara tersebut tiada. So aku pun tak faham kenapa. Sekarang neh langkah paling mudah yang kita boleh buat ialah ambil bil masing2 dan buat pemeriksaan sendiri. 

Mungkin ada yang cakap bahawa kadang2 TNB cas kita guna kaedah anggaran = purata penggunaan sebulan kita. Oke aku faham tetapi tak kira lah TNB cas kita macam mana sekalipun mereka tetap akan menggunakan satu kadar yang sama. Takan berubah2. Kalau untuk pengguna domestik = perumahan.

Lagi satu bil aku yang lama pun dia cas guna kadar 0.430 tue. Bulan 4 punya bil. Bil2 elektrik yang lebih lama dari tue dah hilang ke mana. Nak buat perbandingan pun payah. 

Aku pun tak faham sangat benda neh macam mana. Ke memang kadar elektrik kita 0.430 ? Dan kadang2 TNB saja bagi discount ka? Tah. Mana aku tahu. Macam mimpi jek TNB nak bagi discount tue.

kah kah kah

Ameno : Levi kot.. elektrik kan dah bercukai sekarang.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...