Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 16 Mac 2012

Cukai untuk pengguna prepaid bermula 1julai 2012.

Amek kaw. 

Benda dah keluar berita. Bukan sekadar cakap2 jek. Ia dah diluluskan oleh kerajaan [ baca bien] dan notis mengenai perkara tue pula dah diedarkan oleh mcmc [skmm]. 

Baca bawah neh ;


Ini bermaksud 1julai neh kita akan terpaksa membayar cukai untuk membeli prepaid. Yang aku tak faham dari dulu lagi, benda tue kan dah tentu2 termasuk dengan cukai perkhidmatan kenapa nak kenakan cukai lagi? Hasil perbincangan aku dengan kekawan aku [dulu2] kami rasa yang kerajaan perkenalkan neh cukai perkhidmatan = macam gst. Sebelum neh cukai yang dikenakan secara kolektif tue nama dia cukai jualan.

Maksudnya disini untuk satu kad prabayar kita bukan sahaja perlu membayar cukai jualan [setiap kad yang terjual] tapi kita kena bayar cukai perkhidmatan juga. Memang atas kad tulis cukai perkhidmatan tapi kita orang suspect tue sebenarnya cukai jualan [cukai yang dikenakan ke atas kita sebelum neh sepertimana yang tercatit atas kad prabayar].

Itu kita orang suspicion lah. Korang janganlah percaya pula. Maybe korang ada pandangan masing2. Tapi aku dan kekawan aku beranggapan begitu. Masalahnya kerajaan tak takut meh hilang sokongan bila memperkenalkan cukai neh? Cuba fikir jap.

Aku ada beberapa tanggapan dalam isu neh.

1. Kerajaan sengaja meluluskan cukai neh then dia akan tarik balik = di anggap hero + wira last minit. Padahal kita yang beria2 menentangnya der.

2. Kerajaan memang berani mati perkenalkan cukai neh kerana yakin akan menang besar untuk pru - 13.

3. Kerajaan ada alternatif untuk menyakinkan rakyat betapa relevantnya cukai neh dan akan menterbalikkan kesalahan kepada syarikat telekomunikasi.

4. Kerajaan bagi jaminan setiap cukai yang dikutip akan kembali semula kepada rakyat menerusi manifesto bien untuk pru -13.

Aku pun tak pasti mana satu betul. Tapi tanggapan2 macam neh memang ada dalam kepala hotak aku sekarang neh. Apa pun salam barang naik untuk penyokong2 malaysia. Kali neh tak kira ko bien ka pr ka apa ka cukai untuk prepaid kita tetap kena bayar kalau ia benar2 dilaksanakan kelak der...

Adoiiii rabak lagi duit gua..

Sedihhhhhhhhhhh....................... <-- takley nak kah kah kah siot.

Ameno : Apa pun nak cukai..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...