Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 25 September 2011

Sebab kenapa kita perlu tolak hudud

Kita sebenarnya kena tolak undang2 islam dalam soal pelaksanaan hudud. Ramai yang mungkin akan marah dengan penulisan neh tapi terima larh hakikat bahawa undang2 hudud tidak boleh dan tidak akan dilaksanakan di malaysia neh. Di bawah neh aku akan bagi korang sebab kenapa hudud tidak boleh dilaksanakan di malaysia.


soalan : kenapa hudud tidak boleh dilaksanakan di malaysia?


jawapan : “Jika ditanya para ulama sekalipun, undang-undang Islam itu tidak boleh dilaksanakan melainkan kita sudah mengambil kira persekitaran dan realiti sebenar masyarakat ketika itu,”


soalan : Jadi hudud tidak akan dilaksanakan di malaysia?


jawapan : Itu tidak menjadi isu kerana undang-undang hudud kita tidak akan laksanakan di Malaysia ini walaupun kita terima bahawa ini undang-undang tuhan dan sebagai sebuah parti yang terdiri daripada orang Islam, kita terima hakikat ini bahawa ini Undang-undang tuhan tetapi jika kita nak laksanakan ini ia mestilah berpaksi kepada realiti.


soalan : adakah ini bermakna undang2 hudud tidak realiti?


jawapan : matlamat sesuatu pentadbiran itu mengikut Islam ialah tergolong dalam prinsip-prinsip makasid Syariah. Antara prinsip makasid syariah ialah untuk pertahankan agama, nyawa, akhlak, harta benda dan lain-lain. Jadi dengan keadaan sekarang ini melalui undang-undang sedia ada, prinsip dan matlamat makasid syariah ini boleh dipertahankan dan diperjuangkan oleh kita.


soalan : tapi tanpa pelaksanaan hudud?


jawapan : other element of hudud already in existent tetapi the extreme part or the ultimate part is not, that doesn’t mean tiada Undang-undang Islam di Malaysia.




Diharapkan dengan penerangan neh korang faham larh yer kenapa kita kena tolak hudud. Nanti dulu, jangan nak marah aku melulu. Jawapan di atas neh disediakan oleh najib. Najib tue sapa? Piem ko dan aku. Piem = ketua pentadbiran negara = wakil Agong dalam urusan pentadbiran dan pengurusan harta negara. 


kah kah kah


Sumber asal disini


Ameno : tak boleh blah

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...