Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 23 Januari 2020

Nafi Fitnah Harga Kereta Akan Naik, Paultan Jawab Sekadar Lapor Berita.

SEMASA | Portal automatif tempatan, Paultan menjawab dakwaan kononnya portal mereka menyebarkan fitnah mengenai kenaikan harga kereta berikutan berlaku perubahan ke atas struktur cukai automatif negara.

"Pulak dah, dia yang uturn kot. Kita lapor berita jer," jawab pentadbir halaman Paultan apabila diminta untuk memberikan penjelasan.

Gambar : Tentera Troll Kebangsaan Negara
Respon itu diberikan Paultan ketika ditanya oleh halaman Facebook Tentera Troll Kebangsaan Negara - TTKM pada Rabu.

Sebelum ini Paultan melaporkan kemungkinan kereta pemasangan tempatan akan naik harga bermula tahun ini kesan daripada langkah penstrukturan semula kadar duti kenderaan oleh kerajaan. 

Berdasarkan apa yang termaktub di dalam Excise (Determination of Value of Locally Manufactured Goods for the Purpose of Levying Excise Duty) Regulations 2019, yang disediakan oleh kementerian kewangan dan telah digazetkan pada 31 Disember 2019, kenderaan pemasangan tempatan (CKD) akan dikenakan lebih banyak cukai. 

Ini adalah disebabkan kaedah pengiraan nilai pasaran terbuka (open market value, OMV) bagi kenderaan telah berubah, lapor Paultan. 

"Menurut sumber yang rapat dengan perkara ini, cara baru mengira OMV, yang memperkenalkan duti ke atas jualan barangan menimbulkan persoalan-persoalan baru dan menyebabkan kekeliruan kepada OEM dan pengedar-pengedar. 


Sumber yang sama juga berkata, kaedah pengiraan nilai sebelum ini – selepas dikilangkan – adalah pendekatan yang lebih adil. Mengenakan levi terhadap sesebuah produk sepatutnya hanya itu; levi ke atas produk. 


Timbul juga persoalan berkaitan cukai berganda yang dikenakan, memandangkan syarikat-syarikat kenderaan membayar cukai pendapatan korporat ke atas keuntungan mereka juga, sama seperti perniagaan lain," tulis portal itu.

“Harga yang lebih mahal akan menyebabkan jumlah jualan/pengeluaran yang lebih rendah bagi pengeluar di Malaysia, yang mana akan memberi kesan pula kepada aspek peluang pekerjaan sekiranya mereka memutuskan untuk mengecilkan operasi,” lapor Paultan lagi.

Menjawab kepada dakwaan tular itu, Kementerian Kewangan menerusi Lim Guan Eng berkata harga kereta pemasangan CKD tidak akan naik sehingga 15% atau lebih selepas  kerajaan menstrukturkan semula duti eksais, kerana kerajaan masih lagi belum memuktamadkan langkah tersebut, memetik laporan Malay Mail.

Sekalipun berlaku perubahan harga, ia akan berlaku secara berperingkat, jelas Lim lagi.

“Sekiranya ada sebarang perubahan, ia mesti dilaksanakan secara berperingkat dan bukannya mendadak. 

Kita sedang berbincang mengenai perkara itu bagi memastikan ketelusan (dari segi pelaporan) supaya kita boleh terus memenuhi obligasi kita terhadap Pertubuhan Perdagangan Dunia,” katanya. 

Kenyataan itu sebenarnya mengesahkan lagi dakwaan berkemungkinan harga kereta akan naik, walaupun ia bukanlah kenaikan secara mendadak, sebaliknya terkawal. 

Dalam perkembangan berkaitan, penafian MoF yang berbaur politik turut menjadi kecaman di laman sosial.

Semalam pentadbir halaman MoF telah memuatkan gambar di atas tanpa sebarang caption.

Post tersebut telah mendapat lebih dari 3,000 komen dan 1,100 perkongsian setakat ini.

Bagaimanapun tinjauan kami mendapati 2 kesimpulan ini;

1. Netizens komen kerana mengutuk, mengecam, mengkritik dan memaki.

2. Netizens share kerana mengutuk, mengecam, mengkritik dan memaki.

Hal itu akhirnya mendorong lebih banyak kecaman ke atas MoF. 

Halaman MoF juga dikecam kerana meletakkan pentadbir halaman yang berpengkalan di Singapura. Tidak dapat dipastikan samada lokasi pentadbir halaman itu benar-benar di Singapura ataupun kerana akses internet berasal dari negara itu. - 23 Januari 2019.

Rujukan : 
 
https://paultan.org/2020/01/17/peraturan-baru-eksais-duti-malaysia-2020

https://paultan.org/2020/01/21/guan-eng-denies-that-ckd-car-prices-will-rise-with-new-excise-duty-restructuring-any-changes-will-be-gradual

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...