Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 8 Januari 2019

Gambar-Gambar Sekolah Cina Swasta Mewah Diberikan Bantuan Kerajaan Tersebar, Netizens Luahkan Kemarahan..

LAPORAN |Semula ini bermula dengan babak pertama apabila Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching menjadi sasaran kritikan netizens berikutan mengutamakan bahasa cina berbanding bahasa kebangsaan ketika membuat kemaskini di akaun sosial medianya.

Semakan mendapati kemaskini itu sebenarnya dibuat oleh admin halaman Teo Nie Ching yang menggunakan alias Admin K dan bukannya dibuat oleh Timbalan Menteri itu sendiri bagaimanapun netizens tetap mengkritik Timbalan Menteri itu kerana dianggap tidak peka.

Bahkan ia menjadi semakin tak terkawal apabila post itu telah diedit sebanyak beberapa kali.

Pandangan oleh Julang Pertiwi : Mula mula dia tulis cina. Bila ramai yg kecam dan komen : kenapa buat status tidak dalam bahasa kebangsaan sesuai dengan jawatan Timbalan Menteri Pendidikan, dia tambah status tersebut dalam Bahasa Melayu..

Masalahnya yang ditulis Melayu dengan Cina tak sama!!!.. Bahasa Mandarin akan memberikan terjemahan seperti berikut;

"Melalui dana khas pada 2019, kami akan memulakan urusan pengedaran RM12 juta geran kpd Sekolah sek Men Persendirian Cina (SMPC). Geran pembangunan ini akan digunakan untuk tujuan infrastruktur dan penyelenggaraan sekolah.

Pejabat saya telah menghubungi sekolah sekolah dan mula mengumpul maklumat untuk proses pemindahan dana ini. Kami juga akan bekerjasama dengan Kementerian Kewangan untuk memindahkan dana tersebut ke sekolah sekolah yang terlibat dalam masa yang terdekat untuk memudahkan proses tersebut.

Pada 11 Januari, Kementerian Kewangan juga akan menyerahkan cek berjumlah RM2 juta kepada Kolej Universiti New Era. Ia juga kali pertama kerajaan pusat memperuntukkan dana kepada tiga kolej dan universiti.

Pemberian geran daripada kerajaan samada dana kepada sekolah sekolah persendirian Cina ataupun pengiktirafan kepada Universiti Swasta Cina, ini membuktikan keikhlasan kerajaan baru kepada masyarakat Cina, yang mana merupakan satu detik penting dalam pendidikan Cina di Malaysia."


Aneh? Salah translate? Bohong?

Kepada yang tak boleh baca Mandarin, dia kata : Pengagihan Dana Khas kepada SPMC sedang dalam proses, transaksi digital mengelakkan sogokan...


Kepada yang boleh baca : Pengagihan sedang berlaku, berkerjasama dengan MOF, RM2 juta juga akan diberikan kepada Kolej New Era? bla bla bla....

Simpang Siur dah.... Apa kata kita?,"
tulisnya di ruangan komen.


Seorang lagi individu yang dikenali sebagai Arif Atan juga mempertikaikan hal yang sama.

Tulisnya, "Bahasa Cina di atas bahasa Melayu.

Status FB Timbalan Menteri Pendidikan Taiwan eh Timbalan Menteri Pendidikan Malaysia untuk 5 Januari lepas akhirnya sudah diedit ditambah dengan versi "bahasa Malaysia".

Itu pun selepas masyarakat awam mempersoalkan dia selepas guna terjemahan di Google yang menulis nasib baik jadi "orang Cina".

Tujuh jam lepas, dia tulis terjemahan penuh bagi perenggan yang sebelum itu HANYA ditulis dalam bahasa Cina. Itulah pentingnya suara lantang masyarakat sivil!

Tapi kalau kita siasat di edit history, mulanya versi bahasa Melayu berada di atas.

Tapi sejam selepas itu ditukar kedudukannya di bawah bahasa Cina!

Mengapa?

Mahu menonjolkan diri sebagai hero Cina?

Adakah itu simbolik kepada "ketuanan Cina" ketika kepimpinan Pakatan Harapan (PH) masih apologetik untuk MEREFORMASI SISTEM PENDIDIKAN DENGAN MENGHAPUSKAN SEKOLAH BERORIENTASIKAN KAUM YANG TERBUKTI SEJAK LEBIH 60 TAHUN MENGHALANG INTEGRASI NASIONAL?

Malah disalurkan lagi peruntukan kerajaan RATUSAN JUTA RINGGIT lagi kepada sekolah yang berkiblatkan Tanah Besar China.

Sikap mengutamakan kepentingan kaum ini jelas bercanggah dengan kepentingan nasional.

Banyak lagi SEKOLAH KEBANGSAAN termasuk di Sabah, Sarawak masih dalam keadaan daif. Peruntukan RM12 juta untuk Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) tidak patut diluluskan sebab tidak adil kepada Sekolah Kebangsaan yang mematuhi sistem pendidikan negara.

Peruntukan kerajaan sebanyak RM1.2 juta kepada New Era University College (NEUC) di Kajang juga tidak adil sedangkan dana kerajaan patut ditumpukan pada pembinaan lebih banyak institusi pengajian tinggi awam untuk semua anak Malaysia yang semakin bertambah.

Mengapa peruntukan kerajaan dibazirkan untuk institusi pendidikan yang berdegil menolak sistem pendidikan kebangsaan dan sudah sedia kaya didanai banyak golongan korporat Cina?

Peringatan buat semua rakyat Malaysia terutama apabila kamu bergelar Menteri atau Timbalan Menteri dalam menulis kenyataan termasuk di FB kamu:

UTAMAKAN BAHASA KEBANGSAAN.

LETAK DI ATAS, BAHASA-BAHASA LAIN DI BAWAH.

INI MALAYSIA BUKAN TAIWAN.

MOHON SEDAR DIRI,"
katanya dalam satu kenyataan di Facebook.


Bagaimanapun penggunaan bahasa hanyalah salah satu dari isu yang menjadi kemarahan netizens.

Sesetengah netizens yang lain mempersoalkan keperluan kerajaan membantu sekolah cina swasta yang sangat mewah.

Misalnya Zee Zaeya yang mempertikaikan kenapa tiadanya bantuan untuk SK Pekan Telupid sepertimana cepatnya sekolah swasta cina menerima dana.


Fateh Abddullah pula beranggapan tindakan Nie Ching itu telah mengkhianati masyarakat cina yang setia pada dasar kebangsaan, iaitu merujuk kepada sekumpulan masyarakat cina yang mementingkan semangat keMalaysiaan berbanding semangat kecinaan.


Manakala Rohaya Yakin menyindir kononnya kerajaan terdahulu dituduh sebagai rasis tetapi sekolah cina swasta boleh beroperasi selama hampir 100 tahun.


Gambar-gambar Sekolah Persendirian Cina Chong Hwa seperti yang disebarkan oleh Ahli Parlimen Kulai di Facebooknya sejak isnin;





Nampak mewah dan gah sebagai sebuah sekolah berprestij tinggi.


Untuk rekod, sebelum ini kerajaan melalui Kementerian Kewangan mengumumkan bantuan untuk pendidikan berasaskan aliran sekolah seperti berikut;

👉 Sekolah Kebangsaan RM250j.

👉 Sekolah Jenis Kebangsaan (SJKC dan SJKT) masing-masing menerima 50j.
 
👉 Sekolah pondok agama (wajib berdaftar dengan kerajaan) RM25j.

👉 Sekolah mubaligh RM50j.

👉 Sekolah tahfiz jenis Maahad/Madrasah RM50j.

👉 Sekolah berasrama penuh RM50j.

👉 Sekolah MARA RM50j.

👉 Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SAR) RM50j.

👉 Sekolah Menengah Cina (aliran kebangsaan/kawalan kerajaan) RM15j.

👉 Sekolah Persendirian Menengah Cina Swasta RM12j.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...