Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 5 Ogos 2018

Ini Luahan Kekecewaan Mazlan Aliman Mengenai Bayaran Sara Hidup Peneroka FELDA.

CATITAN MAZLAN ALIMAN ISU FELDA.

Telah seminggu saya tidak menulis samada di fb, whatsapp group dan lain-lain.

Ada orang kata saya kecewa tiada jawatan dalam Felda. Ia berdasarkan whatsapp, sms dan panggilan talipon kepada saya.


Ye, saya mungkin kecewa. Namun, saya lebih kecewa dan tidak mampu untuk menutup kekecewaan saya terhadap cara pengurusan kita dan Felda menangani isu Felda, khususnya bayaran Sara Hidup terhadap kira kira 31 ribu peneroka Felda yang terlibat dengan tanam semula.

Sara Hidup umpama 'gaji' bagi peneroka. Ianya telah gagal dibayar mengikut jadual. Kegagalan kali kedua. Hari ini, 4 Ogos, berapa lama sudah lewat; seharusnya Sara Hidup dibayar antara 23-25 hb, setiap bulan.

Saya telah salurkan isu ini kepada pemimpin terbabit. Dari Pengarah Besar Felda hingga ke Pengurus Besar Wilayah(RGM). Dari Pak Menteri yang jaga Felda sampai ke menteri lain.

Dimana silapnya, sampai hari ini berlarutan. Jawapan hampir standard, "Felda sedang berdepan dengan krisis kewangan yang parah, akibat mewarisi Kerajaan lama"."Bersabar, kita sedang tangani"....

Apabila peneroka hubungi saya dan menyumpah seranah, saya berusaha menjadi pendengar yang baik. Adakalanya, makin diberi penjelasan, bertambah teruk dimakinya saya.

 

"Dah jadi Kerajaan dan ada kuasa, isu Sara Hidup pun tak boleh selesai? "Dulu janji macam-macam (diikuti dengan carut mereka).."

Saya pun manusia biasa. Bayangkan, di maki setiap hari khususnya dalam media sosial.

Apa pun persepsi kita pada peneroka, harus ingat, mereka sedang bergelut untuk survive. Mereka sedang hadapi derita. Nak bayar segala bil, keperluan harian, belanja anak sekolah dan lain lain. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul!

Terimakasih kepada YAB PM, Tun Dr Mahathir yang menyentuh soal Sara hidup peneroka dalam mesyuarat tertinggi PH kelmarin. 


Terimakasih juga buat Sdr Husam Musa, yang hubungi saya dan ajak sarapan pagi semalam. Memberi pandangan dan nasihat yang berkaitan Felda. Beliau antara sahabat yang peka tentang Felda.
"Orang lain mana tau sangat tentang Felda syeikh. Anta kena terus bantu Felda. Ana dah sebut benda ni dalam mesyuarat PH". Kata Husam.

Saya bermuhasabah. Saya yakin hikmah disebalik perlantikan Pengerusi Felda dan Lembaga Pengarah Felda yang baru.

Tahniah buat Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor dan barisan Lembaga Pengarah Felda yang telah dilantik. Saya yakin atas kemampuan mereka.

Felda perlukan kepimpinan yang memiliki kelulusan tinggi dan 'corporate skills', demi membawa Felda kembali ke era cemerlang. Saya bukan orangnya, apatah lagi tugas memulihkan semula Felda terlalu amat sukar.

InshaAllah, saya bersama Ngo ANAK, SGK2F, MBFM, KAF dan lain lain, akan terus komited memperjuangkan hak dan kepentingan peneroka dan warga Felda pada keseluruhannya, meskipun 'diluar gelanggang'.

Catatan anak Felda,
Mazlan Aliman
4 Ogos 2018


Sumber : ANAK

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...