Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 6 April 2017

Selepas Kecoh, Marang Akhirnya Bahas #RUU355 Di Parlimen.

Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia pada pagi tadi memanggil Marang, Tuan Guru Haji Hadi Awang bagi membahaskan usul pindaan #ruu355.

Bagaimanapun selepas menyebut Marang (beri izin untuk bacakan usul) berlakunya beberapa pertikaian yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Pakatan Harapan khususnya bagi pihak DAP bagi mempersoalkan kelayakan usul berkenaan dibacakan. 

Ia menyebabkan Marang tergendala dari membacakan usul berkenaan disebabkan Point Of Order demi Point of Order dari Ahli Parlimen Pakatan Harapan.



Gobind Deo Singh, Ahli Parlimen Puchong mempersoalkan kenapa usul pindaan ruu355 dibenarkan untuk dibahaskan pada hari ini sedangkan Speaker telah menerima saman pemula bagi menghalang usul berkenaan dari dibahaskan di Parlimen.

Ahli Parlimen Kota Bharu, Takiyuddin Hassan kemudiannya bangkit menjawab persoalan Puchong bahawanya saman yang diterima oleh Speaker merupakan satu saman pemula dan belum lagi dibicarakan dalam mahkamah oleh itu tidak wujud unsur-unsur subjudis jika usul ruu355 dibacakan di Parlimen berbanding 1MDB yang mana sedang (ketika itu) melalui proses perbicaraan di mahkamah. 

Speaker Tan Sri Pandikar Aman Mulia turut menegaskan, jika saman mahkamah berkuasa menghalang Parlimen dari membahaskan usul dan mengubal undang-undang itu bermaksud mahkamah lebih berkuasa dari Parlimen. 

Bagaimanapun penjelasan oleh Speaker dan Kota Bharu itu tidak mendiamkan mulut Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Harapan. Kali ini, Ahli Parlimen Alor Setar dari PKR, Gooi Hsiao Leung pula yang bangun mempertikaikan satu lagi Point Of Order bagi mempersoalkan kelayakan usul pindaan ruu355 sebelum Parlimen bertukar menjadi kecoh. 

Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang kemudiannya bangun untuk mendesak agar Ahli Parlimen dari MCA menyatakan pendirian namun dihalang dari berbahas oleh Ahli Parlimen Baling, Datuk Azeez Abdul Rahim sebelum beliau mengamuk hilang kawalan dan menjerit dalam dewan dalam suara yang kurang difahami percakapannya. 

Datuk Azeez kemudiannya beberapa kali menjerit "orang tua gila, orang tua gila", sehingga memaksa Speaker masuk campur bagi mendiamkan kedua-dua belah pihak yang bertelagah.

Batu Kawan dan Segambut kemudiannya bangun meminta Ahli Parlimen Pendang menarik balik kenyataannya. Tidak dipastikan kenapa mungkin kerana kenyataan ini "makin tua makin gila", yang tiba-tiba kedengaran ketika Speaker meminta semua Ahli Parlimen bertenang.

Usul pindaan ruu355 telah lama menjadi topik pertikaian di antara pihak PAS dan DAP secara khususnya. Menurut DAP, mereka tidak akan menyokong usul berkenaan di dalam Parlimen. Ini adalah pendirian rasmi bagi parti itu.

Speaker turut menjelaskan bacaan usul yang dilakukan oleh Marang pagi tadi hanyalah merupakan peringkat pembacaan yang belum pun memasuki Rang Undang-Undang Bacaan Pertama. Apabila pihak ekskutif membacakan RUU itu barulah dianggap bacaan pertama oleh kerana itu semua Ahli Parlimen punya masa untuk membahaskan pindaan berkenaan di dalam dewan.

Tinjauan kami di laman sosial juga mendapati rata-rata netizens berpendapat, pihak Pakatan Harapan harus memberikan laluan kepada Marang untuk membacakan usul dan berdebat tentangnya selepas usul habis dibacakan.

Sebelum ini Zahid Hamidi membayangkan usul Marang mungkin tidak dapat dibahaskan dalam persidangan parlimen kali ini namun ianya tidak berlaku seperti itu. Adanya ura-ura yang tersebar kononnya berlaku konflik dalaman di antara dua pemimpin utama negara itu.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...