Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 1 Januari 2017

Jokowi Sambut Tahun Baru Di Rumah, Najib Sambut Tahun Baru Di Australia - Netizens Bandingkan Sikap 2 Pemimpin Negara.

Mungkin rakyat Indonesia mulai jemu bercerita tentang Jokowi ataupun nama sebenarnya Joko Widodo, presiden Indonesia yang ketujuh selepas Susilo Bambang Yudhoyono
namun tidak bagi rakyat Malaysia.


Di Malaysia, rakyat disini suka membandingkan tingkah laku di antara Jokowi dan isterinya dengan Najib bersama isterinya juga.

Antara yang pernah dibandingkan ialah apabila Jokowi menaiki penerbangan biasa tempat duduk ekonomi bagi menghantar anaknya belajar di Singapura.

Joko Widodo

Jokowi juga turut dipuji oleh rakyat apabila menangani isu pencerobohan dan Rohingya menggunakan cara yang bersesuaian berbanding dengan Najib yang disifatkan rakyat sebagai terlalu berpolitik untuk meraih sokongan rakyat tetapi hakikatnya bersikap pengecut di hadapan pemimpin-pemimpin negara lain.


Pendek kata tindakan-tindakan Jokowi sering dibandingkan dengan Najib kerana rakyat melihat Jokowi sepertinya pemimpin yang berjiwa rakyat.

Dan semalam sekali lagi rakyat di negara ini membandingkan tindakan Jokowi dengan Najib Razak. Kali ini tentang percutian dan sambutan tahun baru.

Jokowi pada lewat malam tadi telah mengemaskini akaun Twitternya seperti berikut ;

Indonesia

"Menyambut tahun baru 2017 hanya dirumah, selamat tahun baru" - Jokowi.

Susulan dari kemaskini tersebut, netizens di Malaysia mula membandingkan percutian mewah Najib ke luar negara dengan Jokowi yang dianggap bersikap serdahana dan berjiwa rakyat.

Sebelum neh portal berita melaporkan Najib bercuti ke luar negara menggunakan aset kerajaan iaitu pesawat rasmi negara 9M-NAA. Najib dan keluarga bercuti ke Australia dan momen-momen percutian tersebut dikongsikan oleh Ashman, anak bongsu Najib menerusi akaun Instagramnya.

Apabila perkara tersebut dibongkarkan, Najib kemudiannya menerima kecaman di laman sosial dan Ashman bertindak mengunci akaun Instagramnya dari penglihatan public.

Baca : Rakyat Persoal Najib Bercuti Guna Wang Siapa?

Najib Bercuti Ke Australia

Najib Bercuti Guna Wang Rakyat

Selain dikritik kerana bercuti di luar negara menggunakan pesawat kerajaan dan bergembira dikala rakyat di Pantai Timur menghadapi musibah banjir terutamanya di Kuala Krai yang dilaporkan hujan memasuki hari ketiga, Najib juga menerima kritikan kerana menaikkan harga petrol pada malam tahun baru.


Petrol RON95 Naik Harga

Oleh kerana kerajaan sebelum ini telah memutuskan untuk menghapuskan subsidi minyak masak (secara berperingkat) dan subsidi beras maka rakyat persoalkan kewajaran kerajaan untuk menaikkan harga petrol di kala rakyat akan banyak menggunakan wang bagi tujuan perbelanjaan persekolahan awal tahun.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...