Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 10 April 2016

Arul Kanda Tatau Bank Statement Tu Apa - Audit Gagal Terima Penyata Bank 1MDB YG Lengkap..


Puan Farizah binti Harman [Ketua Penolong Pengarah Sektor Audit Badan Berkanun Persekutuan (Cawangan Syarikat 2)]: Yang Berhormat, kami sudah minta maklumat ini daripada 1MDB bermula pada bulan Mei. So ada sebahagian itu kami tidak dapat dokumen yang lengkap berkenaan dengan pembayaran penamatan call option
Aabar. Okey, kami telah minta maklumat daripada bulan Mei 2015 tetapi ada certain dokumen yang kita tidak dapat lagi. Jadi jumlah yang akan kami masukkan sebagai sumber penamatan, call option Aabar ini hanyalah berdasarkan calculation oleh pihak kami, pihak JAN berdasarkan dokumen-dokumen yang ada dengan board minutes dan certain information daripada penyata kewangan. Jadi total kami –kami sudah workout tetapi tidak– kalau mengikut yang terperinci kami tidak pastilah.
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Saya rasa perlu dimaklumkan supaya kalau salah boleh dibetulkan oleh Encik Arul di sini. 
Encik Arul Kanda Kandasamy: Jadi saya telah memberi jawapan tadi Yang Berhormat Petaling Jaya Utara, USD993 million pada awal tadi apabila kita berbincang dan that amount has been verified by Deloitte because it was part of the USD1.22 billion of redemptions that was in subsequent account. So pihak Deloitte pun boleh memberi confirmation mengenai amaun tersebut. 
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Ya. The question is that also the earlier 250 million payment which was part of the USD975 million loan. So we don’t know the total sum that was paid.
Puan Farizah binti Harman: Yang Berhormat, berdasarkan calculation oleh pihak audit, kami mendapati berdasarkan kiraan adalah the first 250 is for the penamatan call option Aabar. The second which is 975 whereby they have refinance the amount of 250 also being utilize to distinguish the options and the third one is the what Mr. Arul said on the redemption of the SPC part of it around 993 million. So in total over all around 1.9 billion. 
Encik Arul Kanda Kandasamy: That is completely wrong. [Ketawa]
Tuan Pengerusi: I ingat very simple tadi. 
Tuan Tony Pua Kiam Wee: No I think based on your...
Tuan Pengerusi: Tidak betul itu. 250 million is event being syndicated, being syndicated later on to pay 250 million. 
Encik Arul Kanda Kandasamy: Tuan Pengerusi, boleh saya minta izin. I think when we get to the IPIC that for asset swap, I can give you the full picture of all the amounts paid and the redemptions and so on. So pada masa ini kalau kita ikut garis masa ya, timeline I think it’s better we follow that first.
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Adakah pihak audit telah pun menerima semua penyata kewangan ataupun bank statements of 1MDB?
Puan Farizah binti Harman: Yes. Bank statements kita tidak terima, for local...
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Tidak terima?
Puan Farizah binti Harman: Tidak terima. Local bank sahaja.
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Bank statements usually if it is taken by the police...
Puan Farizah binti Harman:Localsahaja yang k ita terima.
Tuan Tony Pua Kiam Wee: ...You can get copies from the bank, right?
Encik Arul Kanda Kandasamy: Jadi Yang Berhormat di mana kita dapat, where we can or we have been able to, we have are source and we have pass over to JAN.

Tuan Tony Pua Kiam Wee: Bank statements?
Encik Arul Kanda Kandasamy: I am speaking in general terms Yang Berhormat because...
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Bank statements surely it can be –they have been asking for it since May.
Encik Arul Kanda Kandasamy: As I said earlier...
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Cannot be taking six months to get from the bank, right?
Encik Arul Kanda Kandasamy: Again Yang Berhormat, I am not sure which statement or which date or which document in particular.
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Every months. [Ketawa] I think they have ask for every months, right?
Tan Sri Dato’ Setia Ambrin bin Buang: Tuan Pengerusi, I think to be fair...
Encik Arul Kanda Kandasamy: Again Yang Berhormat, I think we have to be detail in our questions.
Tan Sri Dato’ Setia Ambrin bin Buang: I think whatever kita minta ini, we put in writing to them. So, they know exactly what we want. Cuma ada yang kita dapat separuh, kita tidak dapat separuh. So, that affect our works. And then now, people come and say it is totally wrong. We want to correct it if it totally wrong.
Tuan Pengerusi: Bolehkah you updatekan semua dengan AG, all the...
Encik Arul Kanda Kandasamy: Ya, boleh Tuan Pengerusi. Saya rasa apa yang penting ialah kami perlu apabila soalan ditanya, perlu jelas dan detail.
Tan Sri Dato’ Setia Ambrin bin Buang: Tuan Pengerusi, I must put on record. Kita sudah beberapa kali beri dateline. We have to finish our report to PAC. We put the date even 31st October. We are now in December. We are still waiting.
Dato’ Takiyuddin bin Hassan: Tuan Pengerusi, saya nampak macam ada element of suppression of evidence
di sini. You are trying to hide something. We can assumed that.
Encik Arul Kanda Kandasamy: I think Yang Berhormat, that is not true. That is incorrect.Saya telah mengatakan secara jelas apa dokumen yang kami ada, kami telah serahkan.
Tuan Tony Pua Kiam Wee: What is the difficulty of getting bank statements to the Auditor General?
Encik Arul Kanda Kandasamy: So, againYang Berhormat, saya rasa soalan tersebut terlalu broad. Kita perlu...
Tuan Tony Pua Kiam Wee: Bank statement is very specific.


Encik Arul Kanda Kandasamy: Kita perlu lebih jelas apa yang diperlukan dan apa yang kami ada, kami akan berikan. 
Tuan William Leong Jee Keen: Saya hendak tanya kerana Auditor General telah meminta dengan secara bertulis untuk dokumen dan maklumat. Kalau tidak ada, sepatutnya hendaklah memberikan jawapan secara bertulis tidak dapat memberi kerana alasannya ialah dengan sesiapa. Ini kerana kita semua kesuntukan masa dan laporan hendak diberikan. Ketua Audit Negara hendak memberikan laporan pada 17 hari bulan dan akhirnya kalau satu keputusan diambil kerana dokumen yang tidak ada, ini bukan kesalahan Auditor General atau PAC kalau kita minta dan dokumen tidak diberikan. So, saya minta dengan segeranya diberikan dokumen. Kalau tidak, berikan jawapan bertulis di
manakah dokumen itu. 
--------------
Come on Arul Kanda.
BANK STATEMENT JE PUN. Takan takut nak bagi? Kata BERANI KERANA BENAR..
KAH KAH KAH
Dapat kat mana neh?
Klik sini. Baca satu persatu laporan hansdard parlimen PAC dalam menyoalsiasat beberapa individu penting dalam 1MDB. Ada beberapa link korang boleh download dan baca sambil gelak-gelak dengan membayangkan ini yang KuNan kata laporan PAC didapati Najib tak bersalah?

KAH KAH KAH

Terima kasih je la Ku Nan. Bank statement pun taknak bagi lagi mao sembang kena fitnah konon. Silap2 kau pun tak baca laporan tu. Sembang je lebih.

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...