Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 25 Oktober 2011

Bil elektrik aku rm35 sebulan? WTF!!!

Celaka.

Gampang.

Sial.

Ini ialah kebiadapan dan kebangsatan tnb. Cakap tak serupa bikin. Memang patut pun namewee maki tnb. Kalau aku pun aku maki. Aku berhasrat nak belajar rakam video supaya boleh maki tnb secara berdepan. Maki tnb melalui penulisan sudah tidak relevan lagi bagi aku. Aku nak sangat tnb sedar betapa menusuk jauh ke dalam kalbu makian aku kepada mereka. Demm!!!



Kisah nya begini. Tadi aku baca laporan audit di malaysiakini. Depa cakap ;

Tenaga Nasional Berhad (TNB) membelanjakan RM770,000 untuk membekalkan tenaga elektrik kepada sebuah rumah di bawah Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB), dedah Laporan Ketua Audit Negara.

Menurut laporan projek BELB, dana itu sepatutnya bagi membekalkan elektrik kepada 17 buah rumah di sebuah kampung di Indera Mahkota, Pahang.

Bagaimanapun lawatan audit ke tapak berkenaan mendapati hanya terdapat sebuah unit rumah di kampung itu.

Dalam penjelasannya, TNB mendakwa ketika projek itu diluluskan, 17 rumah sedang dalam proses dibina tetapi akhirnya hanya sebuah yang disiapkan.

“Pada pendapat audit kelulusan projek BELB di kawasan ini tidak memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu jenis rumah di kawasan berkenaan hendaklah merupakan rumah kekal dan didiami serta sesuai dibuat pendawaian elektrik.


“Ini mengakinbatkan kerajaan mengeluarkan perbelanjaan berjumlah RM0.77 juta bagi membekalkan elektrik untuk sebuah rumah sahaja di kampung ini,” kata laporan itu.

Laporan Audit 2010 juga mendedahkan bahawa TNB meluluskan projek bernilai RM65,193 bagi membekalkan elektrik kepada lima buah rumah terbengkalai di sebuah kampung di Bera, Pahang.


Yang aku faham ;

1. TNB bekalkan elektrik kepada sebuah rumah di satu kampung.

2. Jumlah peruntukkan elektrik kepada sebuah rumah itu ialah rm770,000.00 setahun.

3. Sepatutnya peruntukkan tersebut untuk 17 buah rumah.

4. Tapi hasil tinjauan audit mendapati hanya ada sebuah rumah.

5. Pembekalan elektrik tnb kepada rumah tersebut adalah di bawah program "projek bekalan elektrik luar bandar" [BELB].

6. Yakni berupa subsidi / bantuan kepada golongan miskin yang memerlukan.

7. Tetapi nampaknya tnb bukan salur kepada golongan miskin yang memerlukan. Sebaliknya ia disalurkan kepada golongan tamak yang memerlukan.

8. Itupun tak cukup aneh lagi. Yang lebih aneh ialah rumah yang menerima bantuan tersebut termasuk dalam kategori tidak layak sebab tidak memenuhi syarat yang ditetapkan oleh BELB.

9. Maksudnya disini mungkin rumah yang dibina secara cincai boncai. Bagi membuktikan bahawa kawasan tersebut wujud, projek tersebut wujud dan bantuan pula mesti kekal wujud. Heh

10. Tapi itupun tak cukup aneh lagi. Apa yang lebih aneh ialah rm65,193 dibelanjakan oleh tnb untuk pembiayaian elektrik di lima buah rumah yang tak siap. Aneh kan? Rumah belum siap bina macam mana boleh buat proses pendaiwaian? 

Owh... sorry. biane 

Aku lupa. Projek makanwangrakyat ikutsukaperutaku memungkinkan segala neh. Heh

Sebab tue lah aku marah pada tnb. Bil api aku selalu rm22 lebih je. Kadang2 tinggi sikit. Tapi takdelah cecah rmm770,000.00 setahun. Baik depa bagi subsidi tue pada aku. Kan subsidikan aku lebih murah berbanding subsidikan rumah kat pahang tue? Dah lupa slogan kerajaan? Jimat cermat amalan mulia? So.. subsidikan aku larh. Subsidikan aku lebih rendah berbanding rumah di pahang tue. K?

Ameno : Fish tnb?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...