Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 20 Februari 2021

Kronologi Ringkas Siasatan Kes Rasuah Ke Atas Timbalan Pengerusi PKR Perak.

Kronologi | Pada 16 Februari 2021, beberapa portal media tempatan melaporkan penahanan Timbalan pengerusi PKR Perak MA Tinagaran.


2. Ahli politik itu ditahan oleh anggota SPRM semasa dia dipanggil ke pejabat SPRM bagi memberikan keterangan.
MA Tinagaran juga dilaporkan sebagai Pegawai tugas-tugas khas kepada bekas Menteri, Xavier.

 
3. Thinagaran ditahan atas alasan bagi membantu siasatan terhadap projek pembangunan di Perak menurut laporan media; yang juga menerima maklumat dari sumber dalaman parti.

4. Portal Malaysiakini pula melaporkan; SPRM ada mengunjungi rumah Ahli Parlimen Kuala Langat, Xavier Jayakumar, berhubung siasatan ke atas sebuah kenderaan yang dikaitkan dengan kes tersebut.

5. Pengerusi PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak kemudiannya mengeluarkan kenyataan bahawa PKR Perak berharap siasatan telus tanpa sebarang campur tangan.

6. “Saya telah dimaklumkan bahawa Tinagaran dipanggil oleh SPRM untuk membantu siasatan hari ini. Diharap siasatan akan dijalankan secara telus dan semoga proses perundangan berjalan secara lancar tanpa sebarang campur tangan,” katanya dalam kenyataan itu.

7. Pada 17 Februari, MA Tinagaran ditahan reman selama 6 hari bagi membantu siasatan, kes itu dibaca di Mahkamah Putrajaya. (rujuk)

8. Sementara itu, portal Utusan pula melaporkan; Pengarah SPRM Perak Datuk Mohd. Fauzi Mohamad berkata, pihaknya tidak membuat sebarang penahanan atau memanggil Tinagaran. Berita itu disiarkan pada 17 Februari jam 7.34 malam. (rujuk).

9. Ini bermakna kes tersebut diuruskan oleh SPRM pusat.

10. Pada awal pagi 17 Februari 2021, lebih kurang jam 12. 47 pagi, Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak menafikan laporan berita yang mendakwa aset dan wang tunai berjumlah jutaan ringgit milik Timbalan Pengerusi negeri itu, MA Tinagaran, telah dirampas.

11. “Tiada aset atau wang tunai berjumlah berjuta ringgit telah dirampas milik Tinagaran.

Sebaliknya wang sejumlah RM17,000 dalam denominasi kecil telah diambil untuk siasatan. Kereta yang disita bukanlah miliknya tetapi oleh seorang kenalan yang menumpang tempat,” jelasnya dalam satu kenyataan itu. (rujuk)

12. SPRM akhirnya mengesahkan penahanan tersebut pada malam 17 Februari.


13. Kenyataan Media Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) yang dikeluarkan mengesahkan agensi itu telah menahan Timbalan Pengerusi PKR Perak kerana disyaki menerima rasuah daripada beberapa syarikat yang memperoleh projek daripada sebuah kementerian pada 2019. SPRM juga berkata, pihaknya turut menahan dua pengarah syarikat di Ipoh pada 16 Februari 2021.

14. "SPRM merampas sejumlah wang tunai berjumlah RM1.2 juta dipercayai wang rasuah yang disimpan di rumah dan pejabat proksi kepada bekas menteri dan timbalan pengerusi berkenaan.

"Turut dirampas sebuah kereta mewah yang digunakan oleh bekas menteri itu sebagai kenderaan rasmi dan dipercayai milik seorang pengarah syarikat yang meluluskan projek berkenaan.

"Setakat ini, beberapa akaun syarikat dan individu berjumlah RM77 juta dibekukan untuk siasatan,"
kata SPRM dalam kenyataan itu.

15. Kenyataan itu turut menjelaskan siasatan masih berjalan dan berharap semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi berhubung siasatan berkenaan. (rujuk). - 20 Februari 2021.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...